Home Zpravodajství Aktuálně 9 z 10 Čechů ...

9 z 10 Čechů prodává či nakupuje zboží z druhé ruky

Zkušenost s prodejem nebo nákupem zboží z druhé ruky má 9 z 10 Čechů. Nejčastějším důvodem k prodeji je pro 70 % Čechů fakt, že neradi vyhazují věci. Více než polovina dotazovaných (55 %) naopak nakupuje použité zboží kvůli výhodné ceně. Za jeden nákup přitom utratí nejčastěji do 500 korun. Nejvíce Češi prodávají vlastní použité věci (93 %), pětina Čechů se ráda takto zbaví i nevhodných darů. Vyplývá to z průzkumu společnosti Equa bank.

Proč jsou nákupy z druhé ruky tak lákavé? Více než polovinu lidí k nákupu přesvědčí nízká cena zboží, nebo jeho nedostupnost na trhu s novými výrobky. Naopak prodávající většinou jen nechtějí použité věci vyhodit, pokud mohou ještě někomu sloužit, nebo potřebují uvolnit místo.

Z výzkumu také vyplývá, že Češi za nejvýhodnější považují nákupy z druhé ruky pro děti, a to jak oblečení, tak i sportovního vybavení. Toto zboží se dle 43 % dotazovaných nevyplatí kupovat nové. „V oblasti dětského oblečení byl trh použitého zboží vždy silný. Lidé nechtějí peníze vydávat za věci, které užijí jenom krátkou dobu. V tomto ohledu jsou Češi velmi uvážlivým a spořivým národem“ říká Jakub Pavel, ředitel retailového bankovnictví Equa bank a dodává: „Toto spotřebitelské chování máme částečně historicky zakořeněné, stejně jako nákupy přes inzeráty.“

Podle výzkumu více než polovinu nabízeného zboží (55 %) tvoří oblečení a v těsném závěsu následují produkty do domácnosti (43 %). Při prodeji použitého zboží Češi smýšlejí podobně jako Britové nebo Kanaďané, kde průzkumy  rovněž ukazují na největší oblibu nákupů z druhé ruky zejména u oblečení.

Nejoblíbenějším prodejním a nákupním portálem na internetu je Aukro.cz, které používá přesně třetina respondentů (33 %). Další třetina respondentů (33 %) zboží prodává přes inzerát. Naopak novodobé mobilní aplikace sice sází na uživatelskou přívětivost a jednoduché ovládání, ale cestu k nim si našlo zatím pouze 17 % respondentů. Nakupovat je možné i přímo přes sociální sítě, na kterých vznikly prodejní skupiny. Dle dostupných výzkumů však většina uživatelů sociálních sítí tyto skupiny vnímá spíš jako určité katalogy, kde si zboží vyberou a nakoupí jinde.

Různé věkové skupiny k nákupům přes internet přistupují odlišně. Podle britského výzkumu by třetina lidí z generace 18-24 let zboží nakoupila klidně i přes Facebook, naopak starší lidé nad 54 let mají větší vztah k tradičním kamenným obchodům.