Home Zpravodajství Politika Buď dálnici V...

Buď dálnici Vary-Plzeň-Budějovice, nebo levnější známky, navrhují svobodní

Dálniční známky by v Česku měly stát výrazně méně než nyní. Myslí si to odborný mluvčí pro dopravu Strany svobodných občanů a člen jejich republikového výboru Josef Novotný. Srovnává cenu vinět u nás a v Rakousku a staví vedle sebe délku zpoplatněných dálnic i průměrnou mzdu v zemi. A vychází mu, jak píše na webových stránkách svobodných, “ošklivá pravda”.

“Průměrný rakouský řidič zaplatí za více než dvojnásobnou síť kvalitních dálnic 3,1 % své hrubé měsíční mzdy, český zaplatí 5,1 % své mzdy. A jak již bylo řečeno za kvalitnější, pohodlnější a delší síť dálnic, která je horskou zemí protkaná,” srovnává Novotný dálniční známky do 3,5 tuny. “Všechno toto vlastně zapadá do obrázku naší vlády do nedávna neznalé (ale našimi občany ano) ohledně kvalitnějšího a levnějšího zboží v německých či rakouských supermarketech,” rýpne si do českých politiků.

Je tedy podle experta svobodných na místě požadovat buď delší dálniční síť rozšířenou o nové dálnice jako Karlovy Vary – Plzeň – České Budějovice, nebo levnější dálniční známky v podobném poměru jako má rakouský řidič. Tedy asi za 900 korun.

“Reaguji tím na prohlášení ministerstva dopravy, že “nezdraží” dálniční kupóny a další kilometry ze zpoplatnění vyjmou. Není ale tak ohromný důvod slavit,” konstatuje Novotný. “Pokud bychom začali situaci v ČR srovnávat s Rakouskem, zjistili bychom, že české ministerstvo dopravy prodává řidičům zajíce v pytli.” A následně dokládá svá slova na statistikách:

Průměrná hrubá měsíční mzda v roce 2017:
Česko: 29 346 Kč
Rakousko: 2709 €, při aktuálním kurzu 26,1 Kč/€, 70 704 Kč

Cena ročního kupónu:
Česko: 1 500 Kč
Rakousko: 86,4€, tj. 2 255 Kč

Délka zpoplatněných úseků dálnic:
Česko (2017): 1015 km, (2018): 998 km
Rakousko (2017): 2199 km

“Dejme si tyto tři statistiky hezky dohromady a vychází nám ošklivá pravda,” píše Novotný a odvolává se na srovnání cen z úvodu tohoto článku.

Novotný se zamýšlí i nad tím, zda by finance při snížení ceny nálepky státu nechyběly. “Chci upozornit na to, že výběr z dálničních známek činí 4,5 mld. Kč ročně a je nejmenší složkou v příjmech SFDI (Státní fond dopravní infrastruktury – pozn. red.). Po snížení na 900 Kč by příjem činil 2,7 mld. Kč. Kde stát vezme těch dodatečných 1,8 mld Kč? Klaďme si nejprve otázky, jestli to potřebuje. Chceme stát donutit, aby hospodařil s našimi penězi ekonomičtěji, aby se neprodražovaly stavby jako dálnice a tunely o tzv. vícepráce. Současná úprava, která umožňuje na vícepracích “trhnout” až 20-30 % dodatečných nákladů mě budí ve snech. Babiše (ANO) to nebudí. Jeho hnutí pro to hlasovalo,” vypočítává.

“Řekněme ale, že chceme, aby stát dodatečných 1,8 mld. Kč našel. Dvakrát (2011, 2014) byl Sněmovně předložen návrh na snížení spotřební daně z nafty a to o 2 Kč za litr. Podle studie Liberálního institutu Národohospodářské fakulty by tento krok 1,8 mld. nejen “našel” ale “v pohodě splatil i s úroky”,” tvrdí expert na dopravu ze Strany svobodných občanů.

 

DALŠÍ ČLÁNKY