Home Zpravodajství Aktuálně Obří cvičení ...

Obří cvičení na Hracholuskách prověřilo spolupráci hasičů a vojenských pilotů

Přehradu Hracholusky na Plzeňsku obsadili záchranáři. Stala se totiž dějištěm obřího cvičení složek Integrovaného záchranného systému. Posádky 243. vrtulníkové letky 24. základny dopravního letectva Praha-Kbely a letečtí záchranáři Hasičského záchranného sboru Plzeňského kraje nacvičovali jednu z nejnáročnějších činností záchranných prací – záchranu z vodní hladiny pomocí vrtulníku. Informuje o tom web ministerstva obrany.

Obří cvičení mělo prověřit kvalitu spolupráce mezi hasiči – leteckými záchranáři, vodní záchrannou službou a posádkou vrtulníku. Námětem cvičení byla evakuace a záchrana osob z vodní hladiny za pomocí lezecké techniky a procvičení taktických postupů za použití vrtulníku Armády ČR.

Lidem v okolí se naskytla velká podívaná. Byli svědky několika přeletů a manévrů dvou vrtulníků W-3A Sokol. Vodní plochu si letci vymezili na dva prostory. Jedna parta cvičila záchranu osob z vodní hladiny. Nejprve při nízkém průletu a s minimální dopřednou rychlostí stroje skočí do vody záchranáři z řad plzeňských hasičů v neoprenové kombinéze. Poté se k nim stroj W3A-Sokol vrátí a za pomoci podvěsového lana je postupně bezpečně přepraví na nedaleký břeh.

„Cvičení realizujeme jednou za rok vždy ve dvou dnech, aby se zúčastnil co největší počet leteckého a záchranářského personálu. Na pilotáž je tento druh dovednosti nesmírně náročný. Na vodní hladině se pilot nemá čeho chytit, chybí mu referenční body,“ říká major Radek Henkl, zástupce velitele vrtulníkové letky. „Palubní technik ve dveřích vrtulníku, to jsou pilotovy druhé oči. Lítat vodní hladinu je takzvaně ‚top‛ v umění vrtulníkového pilota a ve službě SAR (search and rescue) nebo v letecké záchranné službě pak můžeme získané návyky lehce využít,“ dodal.

Druhý vrtulník na opačném konci přehrady mezitím trénoval záchranu osob z gumového člunu s využitím palubního jeřábu. Při nesprávném manévru vrtulníku je záchranný člun tlačen proudem vzduchu a neustále ujíždí pryč. Posádka musí provést přesný nálet a člun si takzvaně „přibít“ na vodní hladinu. Jde o okamžitou a správnou reakci na všechny okolnosti spojené se záchrannou akcí. Z hlediska létajícího personálu musí být vše perfektně zkoordinováno, aby nedošlo k ohrožení zachránců ani zachraňovaných osob. „Každá minuta výcviku má nesmírnou cenu. I sebemenší zkušenost má v krizové situaci klíčový význam. Například při povodních jsou cvičením získané zkušenosti k nezaplacení,“ konstatoval major Henkl.