Home Zpravodajství Aktuálně Radnici v Plz...

Radnici v Plzni zaplavily vozy MHD

V mázhauzu plzeňské radnice byla slavnostně zahájena výstava k 115 letům městské veřejné dopravy v Plzni a první plzeňské vozovny, kde tramvaje po půlstoletí vystřídaly trolejbusy. Výstava formou obrazově-textových panelů připomíná nejvýznamnější okamžiky za celých 115 let městské veřejné dopravy. Otevření výstavy doplnilo představení nové publikace „85 let autobusové dopravy v Plzni“, neboť přesně 21. března uplynulo 85 let, co v ulicích Plzně začaly být autobusy pod správou města provozovány. Výstava zahrnující pět sekcí, tramvajovou trať, autobusy, trolejbusy, zázemí dopravních podniků a způsoby odbavení cestujících, bude v mázhauzu plzeňské radnice k vidění až do 6. června.

Rok 1899 přináší několik „poprvé“. Právě 20. dubna jela poprvé tramvaj plzeňskými ulicemi od továrny Václava Brožíka na Nádražní třídě do vozovny v Cukrovarské ulici. Následně 9. června bylo schváleno provozování elektrárny a elektrické dráhy s firmou Křižík. Poté se uskutečnila revize tratí a mostů. Ministerstvo železnic schválilo jízdní řád a ceny jízdenek, a to deset haléřů za šest stanic, za více stanic pak 20 haléřů. O dvacet dní později, 29. června, došlo k zahájení provozu tří linek na jednokolejných tratích: Bory, trestnice – Lochotín, Skvrňany – Nepomucká třída, Náměstí – Plynárna, což byla nejkratší trať se stavební délkou pouze 1 300 metrů. Nejvyšší povolená rychlost prvních tramvají byla dvanáct kilometrů za hodinu a na tratě bylo vypravováno 20 vozů. Plzeň se tak v roce 1899 stala pátým městem na území dnešního Česka, kde byla provozována elektrická tramvaj. Zakladatelům plzeňské tramvajové dopravy se tak během tří let od vydání koncese podařilo vybudovat kompletní tramvajový provoz včetně 11 880 kolejnic, 19 výhybek, 45 zastávek, vozového parku i vozovny. Základní kříž tramvajových tratí funguje dodnes.

V současné době patří plzeňská městská veřejná doprava mezi moderní středoevropské provozy, přes 60 % vozidel je bezbariérových, všechny mají úspornou regulaci pohonu, což znamená, že šetří více než třetinu energie, řada výhybek je stavěna automaticky a na jejich polohu a zpoždění se dohlíží z dispečinku. Tramvajové linky doplňuje solidní síť páteřních trolejbusových linek a nepostradatelnou roli především v obsluze předměstí a periferií města hrají autobusy.

ŽÁDNÉ KOMENTÁŘE

Odpovědět