Home Zpravodajství Aktuálně V březnu se n...

V březnu se na mýtném vybrala rekordní částka. Padla hranice 80 miliard

Měsíc březen 2017 se stal nejsilnějším měsícem ve více než desetileté historii elektronického mýtného v České republice. „Stát vybral od kamionů 935 milionů korun a poprvé tak překonal devítisetmilionovou hranici, meziročně výběr mýta vyskočil o 11,5 procenta,“ potvrzuje Jan Rýdl, vedoucí oddělení komunikace Ředitelství silnic a dálnic, které státní mýto spravuje.

Za skvělým výsledkem stojí hospodářská konjunktura regionu, kterou potvrzuje i počet mýtných transakcí (jednotlivých průjezdů kamionů pod mýtnicemi), přes 42 milionů – proti loňsku o 13 % více. Kromě rostoucích dopravních intenzit dopravy se na březnovém výsledku podepsal také kalendářní faktor, loni vyšly velikonoční svátky už na březen místo letošního dubna. „Silný výběr mýta spolu se slevami, které státu poskytnul smluvní provozovatel Kapsch, vedl k dalšímu poklesu provozních nákladů v březnu až na 15 procent,“ doplňuje David Šimoník, mluvčí českého mýtného systému MYTO CZ. Celkové výběry mýta za dosavadních 123 měsíců provozu v březnu překonaly hranici 80 miliard korun, které doputovaly do Státního fondu dopravní infrastruktury.

To, že nebude březnový rekord hned tak překonán, ukazuje pohled na kalendář. Duben má jen 30 dnů a dva velikonoční svátky, květen je rovněž sváteční, červen má jen 30 dnů. Oba letní měsíce jsou charakteristické poklesem výběrů. V září stejně jako v listopadu vychází svátek na pracovní den. Vánoční prosinec rovněž nebude nejsilnější. Jediný říjen by mohl březnovou dominanci ohrozit, i když bude mít o jednu neděli víc.

Celoročně si zatím výběr mýta vede přibližně o 6 procent lépe proti roku 2016, a je tak pravděpodobné, že letos konečně překoná hranici 10 miliard ročního výběru mýta. Ekologický efekt mýta sice způsobil, že do kategorie EURO VI s nejnižšími kilometrovými sazbami se přesunulo velké množství vozidel a že to snižuje absolutní výběry mýta – ale za poslední tři měsíce se jejich podíl na výběrech mýta nezměnil a ustálil se na 46 procentech. České mýto tak zůstává významným pozitivním prvkem při zkvalitňování životního prostředí.

České mýto je silně proekologické 

Otázku emisí kamionů velmi úspěšně zohledňuje stávající mýtný systém České republiky už šest let. Tarif pro nákladní automobily je totiž stanovován mimo jiné podle emisní třídy jejich motoru tak, aby byli zvýhodněni dopravci s moderními ekologickými vozidly, a více na mýtném naopak zaplatili provozovatelé starších kamionů. V českém mýtném systému tak platí zásada, kdo víc znečišťuje životní prostředí, zaplatí víc na mýtném.

Ekologický aspekt mýta zafungoval od jeho samotného zavedení v roce 2012. Nejprve mýtné tarify preferovaly vozy v emisní třídě EURO V. Dopravci rychle obměňovali vozový park a ekologické kamiony s motory v normě EURO V se na konci roku 2014 podílely na zaplaceném mýtném již 63 procenty.

Od začátku roku 2015 pak začal mýtný systém upřednostňovat kamiony v emisní třídě EURO VI a vyšší. Dopravci opět rychle zareagovali a v současnosti se tyto kamiony, ohleduplnější k životnímu prostředí, podílí na zaplaceném mýtném takřka polovinou. Ekologický efekt mýta přinesl v porovnání let 2012 a 2015 snížení emisí oxidu uhelnatého (CO) o 21 procent, nespálených uhlovodíků (HC) o 28 procent a oxidů dusíku (NO) o 40 procent.