×

Varování

JUser: :_load: Nelze nahrát uživatele s ID: 10015

čtvrtek, 9. září 2021 22:00

Plzeň dala do bytů půl miliardy korun

Revoluci v oblasti bytové politiky a zapojení sociálních pracovníků, ojedinělou v ČR, má za sebou město Plzeň. To v posledních pěti letech připravilo a zrealizovalo téměř 30 velkých projektů, do kterých dalo půl miliardy korun.

Projekty řeší bytovou nouzi mladých, hendikepovaných, seniorů, lidí ohrožených ztrátou bydlení, osob v krizi, samoživitelů a dalších. Město se pustilo do úprav objektů a rekonstrukcí, kdy například snížilo počet dlouhodobě nevyužívaných městských bytů z 391 v roce 2015 na současných 29, začalo však samo i stavět celou novou čtvrť s 18 domy a 183 byty. Nedílnou součástí všech projektů je i sociální práce.

„Jsem spokojený, že se nám podařilo bytovou oblast rozhýbat a propojit se sociálními pracovníky. Ještě větší radost mi ale dělá fakt, že za každým projektem jsou příběhy konkrétních lidí v nouzi, jimž jsme pomohli. Tím ale nekončíme, v přípravě máme další projekty. Například příští rok spustíme kompletní rekonstrukci tří bytových domů v Korandově ulici za 120 milionů korun, chceme začít s novostavbou azylového domu, noclehárny a nízkoprahového denního centra ve Wenzigově ulici za 121 milionů korun, připravujeme rekonstrukci dvou bytů pro chráněné bydlení pro organizaci Ledovec za 6,6 milionu korun, a aktuálně se připravují studie na využití tří řadových domů zejména pro seniory a studie na výstavbu centra pro lidi s autismem – Jiný centrum ProCit. Dokončíme výstavbu nových domů v Zátiší a další,“ řekl radní David Šlouf.

Podle primátora Martina Baxy je přístup Plzně unikátní. „Zásadní změnu jsme odstartovali velkým tříletým projektem, který jsme spustili 1. března 2017. Projekt za téměř 14 milionů korun cílil na lidi ohrožené ztrátou bydlení a ukázalo se, že funguje. Kromě vytvoření funkčního systému sociálního bydlení jsme tak také mohli odzkoušet novou metodiku sociální práce s klienty a zaměřit se i na prevenci ztráty bydlení. Byl to pro nás odrazový můstek,“ přiblížil primátor. Na projekt Pilotní testování koncepce sociálního bydlení v Plzni získala radnice 11,8 milionu korun z EU a 1,39 milionu korun z národních veřejných zdrojů.

Plzeň aktuálně vlastní kolem 2700 bytů a svůj fond se snaží neustále rozšiřovat. „Například letos na jaře jsme vybudovali 20 bytů pro seniory v Prostřední 48. V ulici U Radbuzy 8 zase vzniklo osm malometrážních bytů. V květnu jsme dokončili první etapu jednoho z největších městských bytových projektů v ČR, kdy v podstatě stavíme novou čtvrť v lokalitě Zátiší, z 18 plánovaných už máme hotovo 8 bytových domů se 77 byty pro seniory, zdravotně postižené, samoživitele, rodiny pečující o zdravotně postižené dítě i pro mladé,“ doplnil David Šlouf.

Ve středu 8. září se v centru Plzně uskutečnil volební mítink koalice SPOLU za účasti předsedů všech tří stran – Petra Fialy za ODS, Markéty Pekarové Adamové za TOP 09 a Mariana Jurečky za KDU-ČSL. Společně s nimi na podiu u Andělíčka vystoupili kandidáti do Poslanecké sněmovny za Plzeňský kraj.

čtvrtek, 9. září 2021 10:18

Po střetu skončilo vozidlo na střeše

Chvíli před devátou hodinou havarovala na silnici 19/I mezi Šťáhlavy a Nezvěsticemi dvě osobní vozidla. Po střetu skončil jeden z automobilů na střeše.

 K dopravní nehodě za obcí Nezvěstice vyjížděly všechny záchranné složky. Záchranáři na místě ošetřili dvě zraněné ženy ročník 1971 a 1959. Obě byly při vědomí s četnějšími lehčími zraněními transportovány do fakultní nemocnice na akutní příjem. Hasiči zajistili místo nehody.

Správa a údržba silnic Plzeňského kraje si včera převzala nový vůz Tatra, který pod odborným dohledem sestrojili studenti Střední průmyslové školy dopravní v Plzni. Škola se totiž zapojila do projektu ,,Tatra do škol“, jehož podstatou je spolupráce mezi automobilkou, jednotlivými kraji a školami vyučujícími obory se zaměřením na automobilitu.

„Tatra do škol“ je společným projektem školy a společnosti Tatra Trucks a. s.. Kopřivnická automobilka chce pozitivně působit na mladé lidi, kteří uvažují o technickém vzdělání či technické obory již studují, a proto vytvořila tento vzdělávací projekt. Studenti Střední průmyslové školy měli tak jedinečnou příležitost osobně poznat, jak se nákladní vozy vyrábějí, což bylo navíc umocněno skvělým pocitem, že výsledek jejich činnosti najde praktické uplatnění u krajské organizace údržby komunikací. ,,Pokud bychom měli další auto do Správy údržby silnic pořizovat, tak by to z mého pohledu měl být opět tento způsob, aby další studenti měli možnost sáhnout si na techniku od samého počátku.“ uvádí náměstek hejtmanky pro oblast školství a sportu Rudolf Salvetr.

Montáž automobilu probíhala v několika fázích. Po proškolení pedagogů a 7 žáků přímo v Kopřivnici probíhala samotná montáž v prostorách odborných dílen SPŠ dopravní v Křimicích, kam byly jednotlivé díly převezeny z výrobního závodu v Kopřivnici. Pod odborným dohledem instruktorů z Tatry a učitelů odborného výcviku pak žáci postupně sestavovali celé vozidlo. I přes potíže způsobené epidemií byla 29. 4. 2021 dokončena Tatra Phoenix. Na finalizaci se podílelo 7 žáků čtvrtých a třetích ročníků oborů Autotronik a Mechanik opravář motorových vozidel spolu se dvěma učiteli, pod vedením čtyř firemních specialistů. Zkušební jízdy a testování vozu pak proběhly v květnu 2021 přímo v Kopřivnici v polygonu Tatry. Následně bylo vozidlo osazeno radlicí a nástavbou sypače ve firmě Kobit Jičín. Nyní je předáváno SÚS PK do provozu.

Plzeňský kraj financoval projekt z vlastních prostředků ve výši 2,4 milionů korun. ,,Když kopřivnická automobilka přišla s tímto projektem, tak byla jasná volba, že ho u nás uskutečníme.“ říká hejtmanka Plzeňského kraje Ilona Mauritzová. Kraj bude pokračovat i v následujících letech v projektu Tatra do škol s tím, že se zapojí kromě SPŠ dopravní Plzeň, i žáci z dalších škol v Plzeňském kraji.

Strana 2 z 2