Plzeňská koalice připravuje regulaci vizuálního smogu. Dojde k omezení velkoformátových plachet na objektech v širším centru města

Zveřejněno v Plzeňský kraj ZAK
Od - středa, 5. březen 2025 15:30

Média

Plzeňská koalice připravuje opatření na regulaci venkovní reklamy. Na území širšího centra města chce omezit takzvaný vizuální smog neboli nadměrné množství velkoformátových plachet na fasádách budov, LED obrazovek, plakátů a podobně. Jak uvedl plzeňský primátor Roman Zarzycký (ANO), cílem regulace je zlepšení kvality veřejného prostoru, pročištění lokalit od poutačů a zvýšení přívětivosti pro Plzeňany i turisty. Nařízení musí schválit Rada města Plzně a změnu územního plánu musí projednat zastupitelé. Opatření tak s největší pravděpodobností začne platit od 1. ledna 2026.

„Plzeň a Plzeňané si zaslouží kultivovaný veřejný prostor. Proto jsme se rozhodli vymístit z širšího centra města velkoformátovou reklamu a další všemožné reklamní poutače, které můžeme vidět prakticky na každém kroku. K tomuto kroku přistupujeme proto, že si myslíme, že je to správné. Stejně jako regulace hazardu,“ řekl Zarzycký pro TV ZAK a dodal: „Měli bychom se soustředit na reklamu, která je kultivovaná. Chtěl bych, aby se Plzeň stala městem, jako je například Praha, Brno nebo Ostrava, kde už tyto regulativy platí,“.

Opatření ohledně regulace venkovní reklamy se dotkne širšího centra Plzně. „Náš zásah tímto koncentrujeme na nejcitlivější oblast města. Osobně jsem přesvědčen, že v případě vizuálního smogu převažuje negativní vliv nad pozitivním, a proto vítám, že se mi podařilo nápad na regulaci prosadit. A to i přesto, že si uvědomuji dopad na soukromý sektor, který z reklamy profituje. Věřím ale, že odstranění reklamních ploch z ulic i budov v centru naše město ještě více zkultivuje,“ vysvětlil technický náměstek primátora Pavel Bosák (Piráti).

Regulace se bude vztahovat na vymezené území, které zahrnuje městskou památkovou rezervaci a navazující významná veřejná prostranství, např. sady Pětatřicátníků a části Klatovské a Americké ulice, které jsou vizuálním smogem výrazně zatížené. „Jde nám o to, aby tam, kde se pohybuje nejvíce lidí, tam, kde vlastně nejvíce lidí vnímá ten veřejný prostor, tak aby právě tam se to trochu vyčistilo. Neodstraňujeme však veškerou reklamu, jde jen o to ji regulovat tak, aby to množství bylo přiměřené,“ dodal Bosák.

Regulaci bude řešit jednak připravovaná změna číslo 4 Územního plánu Plzně, jež zahrne umisťování reklamních zařízení větších než 8 metrů čtverečních (stavba), a jednak také nařízení Rady města Plzně, jež se zaměří na reklamní plachty a další vybrané typy reklamních zařízení, které nemají povahu stavby.

A na co se naopak omezení nevztahuje? „Na reklamní zařízení, jimiž jsou plakátovací desky, plakátovací válce, citylight vitrýny, citylight rotundy, lampostery a outbannery, dále na veřejné sbírky pořádané podle zvláštního předpisu, shromáždění, pouliční průvody a manifestace svolané podle zvláštního právního předpisu, sportovní, kulturní, vzdělávací a charitativní akce,“ uvedla Irena Vostracká, ředitelka Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně, který se tématu veřejného prostoru věnuje.

Plzeňská koalice připravuje regulaci vizuálního smogu. Dojde k omezení velkoformátových plachet na objektech v širším centru města foto: ZAK TV