Zájem o regionální produkty podle Hnojské trvale roste. "Už teď nás někteří výrobci sami oslovují s dotazy na přihlášení svých výrobků. Naučili se se značkou pracovat a využívat ji v propagaci," řekla. Potvrzuje to také Tomáš Popp, organizátor plzeňských farmářských trhů. Trhovci, kteří prodávají také v Praze, uvádějí, že v Plzni mají vyšší tržby.
"Značka přináší potravinářům prestiž mezi kolegy a možnosti nové spolupráce. Zákazníci mají jistotu, že produkty označené 'zeleným sluncem' jsou z regionálních surovin, kvalitní a čerstvé," uvedla Hnojská. Kromě prestižního loga národní kvality získají vítězové publicitu v médiích a na sociálních sítích, propagační materiály a možnost účasti na 15 ochutnávkách v kraji.
V 15. ročníku se v kraji zapojilo do soutěže rekordních 169 výrobků od dosud nejvyššího počtu 44 zpracovatelů a farmářů z kraje. Noví tvořili polovinu, další se účastnili i v minulých ročnících. Čekáme jich opět víc, řekla Hnojská. "Přihlásit se není administrativně náročné, jsme připraveni všem zájemcům pomoci," uvedl odborný garant soutěže v kraji Ivo Šašek. Ministerstvo zemědělství letos drobně upravilo metodiku. "Změnilo například zařazení některých produktů do kategorií a upravilo přihlášky, aby byla administrativa jednodušší," řekl.
Podle Adély Schejbalová ze Zpracovny ryb Klatovy bylo prvotním podnětem pro přihlášení zviditelnění firmy. "Ocenění funguje hlavně u malých odběratelů a pomohlo nám oslovit nové zákazníky. Lidé přijíždějí i z druhého konce republiky," řekla.
V kraji se za 15 let zapojilo do soutěže přes 450 výrobců s 1474 výrobky, oceněno jich bylo 126. Regionální potravina je projektem ministerstva zemědělství, cílem je podpora a propagace potravinářů a farmářů do 250 zaměstnanců i regionů původu potravin. Výrobky mohou mít značku čtyři roky, pak mohou soutěžit znovu. Teď smí značku používat 35 produktů z regionu. Z loňska má ocenění třeba Královská klobása Plzák z Plzně, kefír s borůvkovou příchutí od Jiřího Webera z Brnířova, zelňáky ze Dvora Krasíkov a jablečný dezert s kozí ricottou od JS Chocolatte Plzeň.
ČTK