Páska byla slavnostně přestřižena přesně v poledne. Stavba obchvatu byla puštěna do předčasného užívání, dokončovací práce se budou provádět ještě pět měsíců. První polovina obchvatu byla otevřena 2. září.
„Obchvat uleví městu především od tranzitní dopravy, ale také usnadní cestování mezi okrajovými částmi Klatov. Je důležitý pro celé Pošumaví, ale i pro cesty do Bavorska. Tranzitní doprava už nebude projíždět centrem Klatov. Cesta bude bezpečnější, plynulejší a také se zrychlí. Jízda po nové přeložce bude o deset minut rychlejší než po současném průtahu skrz město, v dopravních špičkách i víc než o deset minut,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka. Projekt je spolufinancovaný z prostředků Evropské unie v rámci Operačního Programu Doprava 2014-2020.
Trasa přeložky vede převážně po plochách se zemědělskou půdou, jen u Horažďovického předměstí se přibližuje k zástavbě. Nová silnice začíná ve směru od Plzně před Klatovy u Štěpánovic a na současnou silnici I/27 Plzeň - Klatovy - Železná Ruda - Německo se znovu napojuje mezi Luby a Malou Vískou. Součástí obchvatu je devět mostů včetně lávky pro pěší. Náročnou stavbou byl most na začátku obchvatu za Štěpánovicemi dlouhý 165 metrů, který vede přes železnici i silnici třetí třídy. Jeden most překlenuje Špalkovský rybník, jejž bylo před začátkem prací nutné vypustit, aby se mohly na dně provést zemní práce pro založení mostního pilíře. Tento pilíř bude po napuštění rybníku vyčnívat z vody. Na obchvatu jsou také tři okružní křižovatky a dvě protihlukové stěny. Archeologové před stavbou prozkoumali hlavně místa ve čtvrti Luby. Objevili keramiku, sklo i železo z pravěku i vrcholného středověku.
„Díky obchvatu se významně zlepší životní prostředí ve městě a plynulost provozu. Současným průtahem projede denně až přes 17 000 aut. Vzhledem k tomu, že stavba obchvatu zasáhla některé přístupy na pozemky, vybudovali jsme i nové přístupové komunikace na tyto pozemky. Zajímavostí je, že ve spolupráci s městem Klatovy byla navržená náhradní trasa pro konání prestižních automobilových závodů Rallye Šumava, takzvaná Čínovská zatáčka. Její původní trasa byla nahrazená jednou z okružních křižovatek obchvatu. Okruh pro rallye tak zůstane zachovaný,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Ve spolupráci s radnicí se také rozšíří síť cyklostezek v okolí města.
ŘSD se už zabývá i přípravou navazující stavby mezi Klatovy a Švihovem. Dokončená je technická studie. Tuto stavbu začne ŘSD v následujících letech projektovat. Na silnici I/27 plánuje ŘSD také obchvat Přeštic, na který by se měla do konce roku podepsat se zhotovitelem smlouva o dílo. Stavba dlouhá 5,3 kilometru by měla trvat dva a půl roku, náklady kolem 800 milionů Kč bez DPH.