Víc než 200 pedagogů z devíti základních škol v Plzni projde do konce letošního roku školením zaměřeným na formativní, tedy slovní hodnocení žáků, které má podporovat pokrok dítěte i jinak než jen pomocí známek. Školení souvisí s tím, že od školního roku 2027/2028 bude ve všech prvních třídách možné už jen slovní hodnocení a od dalšího školního roku to bude platit i ve druhých třídách. Speciální vzdělávací blok pro sborovny se uskuteční díky podpoře z projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání pro území obce s rozšířenou pravomocí Plzeň.
„Aktuálně na našich základních školách převažuje tzv. ‚sumativní‘ hodnocení, tedy hodnocení pomocí známek. Ne u všech žáků je ale známkování vhodné. Díky slovnímu hodnocení, a to nejen na vysvědčení, ale i v průběhu celého roku, je možné lépe dítě motivovat, lépe ohodnotit jeho pokrok. Žákovi také dává lepší informaci o tom, co se naučil a co se má ještě naučit. Hodnocení se tak bere jako nástroj učení. Osobně proto velmi vítám, že ministerstvo školství bude na školách podporovat právě tento formativní přístup a jsem ráda za kurzy, které jsme pro sborovny připravili,“ přiblížila náměstkyně primátora města Plzně Lucie Kantorová, která má ve své gesci školství.
Takto rozsáhlé proškolování, jež cílí rovnou na kompletní tým všech učitelů dané školy, se v Plzni koná vůbec poprvé. Vzdělávací kurzy se odehrají přímo na školách v prostředí, které učitelé dobře znají, třeba v jejich sborovně. Součástí bude modelování konkrétních technik, během kterých si účastníci vyzkouší formativní hodnocení při praktických ukázkách. "Možnost proškolení pedagogů jsme nabídli všem základním školám zapojeným do projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání, nabídku využije devět škol s celkem 202 učiteli, pro každou školu je připraven kurz o délce osm krát 45 minut," uvedla manažerka projektu Hana Stýblová.






