Počátkem srpna telefonicky kontaktoval podvedenou ženu neznámý muž, který se vydával za pracovníka bezpečnostního oddělení banky a ona sama muži sdělila, v jakém peněžním ústavu má účet. "O hodinu později volal neznámý muž s tím, že je z uvedené banky a tvrdil, že někdo chce čerpat její přednastavený úvěr a instruoval ji, aby se přihlásila do svého účtu a zabránila takto jeho vyčerpání. Žena uvedla, že údaje k přihlášení nezná a muž ochotně poslal na její e-mail zprávu s bezpečnostním kódem k obnovení hesla ke vstupu do internetového bankovnictví. Následně žena bezpečnostní kód falešnému bankéři nadiktovala a tento řekl, že bude zřejmě volat policie a další zástupce jiné banky. Pachatel ženu navedl, aby dojela na pobočku do jiného města, kde bude čerpat úvěr z důvodu, aby tento nebyl poskytnut jiné osobě. Žena skutečně dojela na jinou pobočku, kde v peněžním ústavu vybrala 300 000 Kč v hotovosti a 150 000 Kč vybrala z peněžního bankomatu," popsala policejní mluvčí Dana Ladmanová.
Podle dalších telefonických pokynů pachatele žena uvedenou částku postupně vložila do bitcoinmatu na dvacet kryptoměnových peněženek v celkové částce 450 000 Kč. "Policie ve věci zahájila úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání přečinů podvod a neoprávněný přístup k počítačovému systému a nosiči informací," doplnila policejní mluvčí.
Doporučení policistů:
- Skutečný bankéř nikdy telefonicky klienty nekontaktuje, nežádá přístupová hesla a kódy do internetového bankovnictví.
- Falešný bankéř chce ve vás vzbudit důvěru a pocit, že pomáhá ochránit finance na účtu. Pachatel telefonuje pod záminkou napadení vašeho účtu či podezřelé transakce a představuje se jako pracovník banky nebo policista. Policisté zaznamenali případy, že pachatelé volají z čísla podobného nebo stejného, jako má vaše banka či policie. Po vyvolání pocitu důvěry přesvědčí útočník poškozené k převedení peněz na účet, jenž patří jemu.
- Nesdělujte neznámé osobě, v jakém peněžním ústavu máte účet.
- Podezřelé může být, že pachatel udržuje s poškozeným několik dlouhých telefonických hovorů.
- Pro případ možného podvodu, tak komunikaci s útočníkem zálohovat – doklady o platbách, zprávy na e-mail a další materiály a takto zabránit zničení a vymazání důkazů.