"Jsem přesvědčen o tom, že Plzeňský kraj by měl mít svůj vlastní heliport. Tím opět zvýšíme komfort a bezpečnost a dostupnost zdravotních služeb v rámci Plzeňského kraje, nebudeme závislí přímo na ministerstvu obrany nebo na jakémkoliv jiném ministerstvu," řekl Farhan. Podle něj je Plzeňský kraj jedním z mála, který nemá vlastní heliport. Věří, že memorandum, po kterém by měla následovat smlouva o využití areálu letecké záchranky i po roce 2028, podepíše kraj s ministerstvem během letošního prvního čtvrtletí.
Schválená koncepce výstavby armády ČR do roku 2035 počítá s tím, že vzdušné síly utlumí po roce 2028 podíl na provozu LZS. Armádní vrtulníky W3-A Sokol létají z Líní od 90. let 20. století. Ministerstvo obrany už kvůli vysoké ceně zrušilo zakázku na jejich modernizaci. Plzeňský kraj je jediný, kde LZS zajišťuje armáda, v Praze a středních Čechách létá policie, osm ostatních základen má soukromé provozovatele.
Kraj by se měl podle hejtmana snažit vytipovat vhodné území pro možnou novou základnu a začít připravovat potřebné dokumenty. Náklady na výstavbu by podle něj mohly být odhadem do půl miliardy korun. "Budeme o tom diskutovat, ale jelikož teď to máme zajištěno v Líních v rámci armády, není to to nejdůležitější, co budeme řešit v nejbližších dnech. Ale jsem stoprocentně přesvědčen, že do budoucna Plzeňský kraj heliport potřebuje a v následujících čtyřech letech chci, aby se tento proces paralelně rozběhl s tím, co máme," řekl.
Opoziční krajský zastupitel a lékař Richard Pikner (TOP 09) řekl, že na úvaze o vlastním krajském heliportu je sice něco smysluplného, mnohem raději by ale byl, kdyby se ještě jednou vedla diskuse o tom, zda by LZS nemohla i po roce 2028 dál provozovat armáda. Pro její příslušníky je práce leteckých záchranářů zároveň cenným denním výcvikem. "Měla by se vést solidní diskuse o tom, zda armáda nemá pořídit vrtulníky pro LZS a létat dál z Líní," řekl. Domnívá se, že až se budou vypisovat nová výběrová řízení na provozovatele LZS po roce 2028, mělo by být zároveň zajištěno, aby z Líní mohly vrtulníky startovat ještě několik let po vypršení nových smluv. Kraj by tak nemusel stavět nový heliport, ale mohl by se podílet na údržbě či modernizaci současného.
O letišti v Líních se hovořilo v souvislosti s uvažovanou výstavbu velké továrny na baterie pro elektromobily. Když záměr padl, armáda uvedla, že na letišti chce vybudovat logistické centrum pro české vojáky i NATO a základnu aktivních záloh.
čtk