"Za prodloužení trati bojujeme pět let. Pak by mohly jezdit přímé turistické vlaky Praha - Rakovník a Rakovník - Týnice," uvedl. Podle Čížka je tam teď trať v tzv. trvalé výluce se zbytky kolejí. V této trase by vedla nová trať. "Vybudovaly by se tam dvě zastávky, na nichž by se podílel kraj," řekl. Jedna by byla Kralovice-město u školy, což by bylo blíže obci, a vlak by tak byl podle něj více využívaný. Současná zastávka Kralovice je dost daleko od obce, uvedl. Druhou novou zastávkou by byla Mariánská Týnice.
"Po realizaci trati tam budou jezdit denně tři páry vlaků," řekl Čížek. Prvním krokem je slib kraje, že objedná dopravu, což už schválili zastupitelé. To byla podmínka SŽ, která vybírá projektanta úseku, uvedl.
Bývalý hejtman Rudolf Špoták (Piráti), dnes šéf kontrolního výboru kraje a opoziční zastupitel, řekl, že hejtmanství před několika lety uzavřelo se SŽ, městem Kralovice a obcí Mladotice memorandum, jehož součástí bylo objednání dopravy a spoluúčast na budování zastávek. Kraj by se podle něj podílel ročně na provozu nového úseku třemi až pěti miliony korun, což podle něj není málo. Podle Čížka částka zahrnuje výhled na další spoje kromě zatím plánovaných třech párů z Prahy do Týnice.
Do rekonstrukce dostavby Mariánské Týnice, která je od roku 2018 národní kulturní památkou a nově tzv. Centrem baroka, daly kraj a EU podle Čížka hodně peněz. U památky jsou východiska barokních cyklostezek a pěších tras, které se 20 let rozšiřují a je jich několik desítek kilometrů. "Až tam bude vlak končit, tak nám to přinese výrazně vyšší počty návštěvníků barokního areálu i turistů v oblasti," řekl. Podle Evy Kantor Pořádkové (Nezávislí pro Plasko), starostky nedalekých Plas s 2700 obyvateli, získala loni barokní cisterciácká krajina v okolí kláštera Plasy a Mariánské Týnice od Evropské komise značku Evropské dědictví, která pomůže propagaci území.
Memorandum o modernizaci úseku do Mariánské Týnice schválily také Kralovice s 3500 obyvateli a Mladotice se 600 lidmi. "Je nějaký termín, ale já bych nechtěl být optimistou, nejsou to malé peníze," řekl kralovický starosta Karel Popel (BEZPP, Volba pro aktivní využití času). Součástí dohody je podle něj také to, že navazující neprovozovaný úsek z Mariánské Týnice do Mladotic upraví SŽ na pěší stezku.
Plzeňský kraj předloni v březnu prosadil ve spolupráci se Středočeským krajem sezonní tzv. Rakovnický rychlík z Prahy do zastávky Kralovice a podílí se s obcemi na financování provozu. "Lidé ho využívají, dopravce je spokojený," uvedl Popel. Spoje přibývají, od nového grafikonu třeba páteční večerní, hlavně pro studující v Praze.
čtk