Legendární jízda s pochodněmi se pojede. Členové horské služby zdolají nejprudší sjezdovku na lyžích

Zveřejněno v Plzeňský kraj ZAK
Od - pondělí, 30. prosinec 2024 15:07
Legendární jízda s pochodněmi se pojede. Členové horské služby zdolají nejprudší sjezdovku na lyžích ilustrační. Foto: Horská služba

Po loňské nejistotě, kdy se do posledních chvil lavírovalo, jestli sjíždět na lyžích nebo sejít pěšky, je už letos jasno. Nejprudší českou sjezdovku Šance, byť je zatím pro veřejnost uzavřena, zdolají členové místní horské služby s pochodněmi v rukou na lyžích. Stane se tak, počínaje rokem 1972, kdy se silvestrovský sjezd koná v současné podobě,  už po 48. Celkově od roku 1948, kdy byla na Špičáku založena horská služba, jde ale už o 64. podobné rozloučení se starým rokem. Tehdy se však jezdilo na jiných sjezdovkách.

Lyžařský areál Ski&Bike Špičák, který horské sužbě s akcí každoročně pomáhá, zajistí vyvezení lyžařů lanovkou okolo 17 hodiny na vrchol Špičáku. Ti se s pochodněmi dolů spustí okolo 17:30. "Samotného sjezdu Šance se veřejnost nemůže kvůli obtížnosti trati, navíc sjížděné téměř potmě, zúčastnit. Je pro ni ale už od 17 hodin připraven kulturní program s hudbou, občerstvením a rozdělaným ohněm na dojezdu nejprudšího úseku sjezdovky, kousek nad výstupem z vleku Spodní Šance," uvedl mediální zástupce areálu Karel Samec.

V posledních letech rozhodně nebylo pravidlem, že se akce konala v celé své původní podobě. "Ročníky 2020 a 2021, kdy bylo sice sněhu dost, neumožnil covid. Na botách se Šance sbíhala naposledy v roce 2022 (předtím ještě v letech 2006, 2015, 2016, 2019), loňský rok 2023 se nakonec podařil na lyžích.

Na trati jediné černé sjezdovky areálu Ski&Bike Špičák se akce v současné podobě koná od Silvestra roku 1972. Čtyřikrát byla úplně zrušena – dvakrát kvůli nedostatku sněhu a taktéž dvakrát kvůli proticovidovým opatřením, proto jde teprve o 48.ročník. V roce 2006, kdy řádil orkán Kyrill, pak sešli jeho účastníci sjezdovku poprvé na botách. Původ této tradice ale sahá už do roku 1948. V roce 1951 musela být kvůli vymezení tehdejšího hraničního pásma přerušena a obnovena byla znovu v zimě 1957. Tehdy se ale sjížděly jiné sjezdovky i úseky.