„Chtěli jsme pomoci dětem a mladým lidem se lépe zorientovat v tom, jak čelit společensky nežádoucím jevům, jak a kde si říci o pomoc, jak předcházet rizikovému chování. Chtěli jsme při tom mluvit jejich řečí. Tak vznikl projekt stezky Na vlastní nebezpečí, který pracuje s rozšířenou realitou a komiksovou estetikou,“ uvedl primátor města Plzně Roman Zarzycký.
Stezka Na vlastní nebezpečí má půl kilometru, vypravit se na ni lze ve Štruncových sadech. Začíná pár metrů za lávkou, která vede přes řeku Radbuzu do areálu Plzeňského Prazdroje. Má pět tematických zastavení se třemi příběhy a je vytvořena na platformě TourStories.
Jednotlivá stanoviště jsou označena příslušným QR kódem, který po jeho načtení mobilním telefonem či tabletem umožní přístup k AR filtru (augmented reality), a tedy ke konkrétnímu příběhu, jenž mohou zažít v rozšířené realitě. V mobilu se uživateli objeví interaktivní animace, která se mění podle pohybu mobilu a lze do ní vstupovat.
„Při přípravě stezky jsme spolupracovali s neziskovými organizacemi, které pracují s dětmi a mladými lidmi přímo v terénu. Vědí, s jakými nebezpečími se nejčastěji potýkají, co je trápí, s čím potřebují pomoci. Na základě jejich zkušeností byla vybrána témata a začal vznikat scénář,“ uvedl radní města Plzně pro oblast bezpečnosti a prevence kriminality Tomáš Kotora. „Hledali jsme vhodnou lokalitu, kam stezku umístit. Správa veřejného statku města Plzně navrhla prostor Štruncových sadů v oblasti u soutoku řek Mže a Radbuzy. Jsou tam různá veřejná i klubová sportoviště, a právě na jejich oplocení jsme ukotvili tabule jednotlivých stanovišť. Zároveň to je místo, kam rádi chodí děti, mladí lidé i rodiny,“ dodal Tomáš Kotora.
Realizaci stezky měl na starosti Odbor bezpečnosti, prevence kriminality a krizového řízení Magistrátu města Plzně. Na realizaci získal dotaci z Ministerstva vnitra České republiky ve výši 412 tisíc korun, celkové náklady dosáhly částky 630 tisíc korun.
Ředitel Odboru prevence kriminality Ministerstva vnitra České republiky Michal Barbořík tento projekt, zaměřený na děti a mladé lidi, ocenil. Upozornil, že násilná kriminalita páchaná dětmi má vzestupnou tendenci. „Je proto důležité, že jsou subjekty, jako město Plzeň, které se věnují prevenci kriminality a zaměřují se právě na tuto skupinu. Velmi oceňuji, že jedno zastavení stezky Na vlastní nebezpečí je věnováno zdravým vztahům. Víme ze statistik, že děti, které násilnou trestnou činnost páchají, bývají často zároveň obětmi, ať již čelí násilí v rodinách či šikaně mezi vrstevníky. Proto by měly vědět, jak utvářet zdravé vztahy a jak je pěstovat,“ uvedl mimo jiné Michal Barbořík.
Plzeňský designér Pavel Liška rozpracoval scénáře jednotlivých zastavení, je autorem výtvarné podoby jejich příběhů a postaral se i o animaci. „Chtěli jsme, aby děti a mladí lidé, kteří se na stezku vypraví, mohli díky rozšířené realitě zažít konkrétní situace, svou reakci na ně a následnou reflexi. Zároveň se mohou proklikat na různé texty a odkazy, kde jsou rady či kontakty na pomoc,“ uvedl Pavel Liška. Dodal, že reální lidé mohou do rozšířené reality vstupovat – stát se aktéry děje a mohou si z této interakce, v níž jsou zachyceni v komiksovém prostředí rozšířené reality, pořídit obrázek a sdílet ho se svými přáteli.
Stezka je navržena tak, že k ní postupně budou vznikat metodické plány a budou ji moci školy využívat při výuce.