Plzeň začala s přípravou na stěhování Faltusova mostu

Zveřejněno v Aktuálně
Od - středa, 12. březen 2025 15:10
Plzeň začala s přípravou na stěhování Faltusova mostu Foto: H. Škardová

Faltusův most v Plzni by měl ještě letos sloužit lidem. Historická památka se bude přesouvat z bývalého areálu Škodovky, kde už několik let leží bez využití, na nové místo, přes karlovarskou výpadovku těsně za okraj Plzně. Tam po něm budou jezdit cyklisté a chodit pěší na výlety mimo jiné do oblasti vrchu Krkavec. Práce na přesunu a uložení Faltusova mostu už začaly a město vyjdou na 60,7 milionu korun s DPH, z toho 16 milionů pokryje evropská dotace.

Na mostě v novém umístění bude zhotovena nová železobetonová mostovka, čímž bude obnoven jeho původní charakter ze 30. let minulého století. Osvětlení vyřeší trojice historizujících svítidel umístěných na horním rámovém portálovém ztužení, a to na začátku, uprostřed a na konci mostu. Tím bude opět dosaženo původního stavu z doby prvorepublikového provozu mostu.

„Po mostu chodily generace Škodováků do práce, ale při přestavbě tratě byl sejmut a ležel nevyužitý. Město ho získalo do vlastnictví a stát most uznal za kulturní památku. Nebylo tedy možné, aby skončil jen tak ve šrotu a jsem rád, že konstrukce bude mít zase nové využití a cyklisté a chodci díky němu budou moci bezpečně a pohodlně překonávat rušnou karlovarskou výpadovku,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Aleš Tolar. 

Most navržený Františkem Faltusem vyrobily Škodovy závody v roce 1931. Původně sloužil Škodovákům k překonávání železniční trati na Domažlice, která areálem Škodovky prochází. Podle Jany Bukovské z Národního památkového ústavu v Plzni šlo o první použití ocelové konstrukce plně svařované elektrickým obloukem u silničního mostu na území tehdejšího Československa. Ve své době šlo také o největší most svého druhu na světě. Na svém původním místě sloužil do roku 2019, pak jej odkoupilo město Plzeň za cenu šrotu, tedy přibližně za 3,5 milionu korun.

Takzvaný Faltusův most nese jméno profesora Františka Faltuse (1901–1989), který po studiu techniky ve Vídni a práci v tamní mostárně Waagner-Biro nastoupil v březnu 1926 v Plzni do Škodových závodů. Stal se průkopníkem nové technologie svařování mostních konstrukcí. „Přímo na mostě budou cedule, z nichž se lidé dozvědí o osobě projektanta mostu a jedinečnosti konstrukce, která je dokladem výjimečné strojírenské minulosti našeho města,“ dodal Aleš Tolar.