Vítězný návrh studia MAAUS počítá s umístěním stromů v jasných liniích, které navazují na rastr náměstí v jeho obvodové západní a východní části. Pro stromy hledali autoři prostor mezi inženýrskými sítěmi tak, aby byly minimalizovány nutné přeložky a s nimi spojené vyšší investiční náklady. Linie stromů tak budou jemně nepravidelné. Jejich stín pak poskytne prostor pro různé aktivity Plzeňanů. Skupina stromů bude také v jižní části náměstí v prostoru objektu současných veřejných toalet. Tam se počítá s úpravou prostranství pro relaxování i občerstvení občanů. Stromy přitom budou umístěny tak, aby nebránily pohledu na katedrálu. Před ní zůstane zachována dostatečná plocha pro pořádání kulturních akcí.
„Mám velkou radost z vítězného návrhu a z toho, že na něm byla shoda všech odborníků včetně památkářů. Kromě toho, že výrazně zpříjemňuje pobyt na náměstí, zachovává jeho tvář a počítá s výsadbou stromů. Vítám i fakt, že návrh umožňuje etapizaci, což považuji za zásadní jak směrem k veřejnosti, tak s ohledem na rozpočet. Prozatím počítám s vyčleněním až sta milionu korun na realizaci,“ řekl primátor města Plzně Roman Zarzycký.
Podle technického náměstka Pavla Bosáka je cílem to, aby lidé měli chuť se na náměstí zastavit, posedět, setkat se tu s přáteli a celý prostor si užít. "Chceme, aby vzrostl komfort pěších i cyklistů, zvýšil se počet chodců mezi náměstím a lokalitou U Zvonu, vzniklo zónování pro předzahrádky, zlepšila se plynulost MHD i odtokové poměry a retence vody a také, aby na náměstí byly stromy. Jsem přesvědčen, že právě s tímto zadáním si vítězný návrh poradil nejlépe, naše požadavky splňuje,“ uvedl.
Kromě toho by mělo dojít k další výrazné změně, a to omezení automobilové dopravy. Ta už se nebude na náměstí odehrávat tak jako dosud, kdy auta krouží kolem celé plochy náměstí jako na velkém kruhovém objezdu. "Nově bude průjezdnost náměstím pro individuální automobilovou dopravu omezena jen na východní a severní stranu, přičemž se počítá s omezením dopravy i v ulici Dřevěné,“ přiblížil Aleš Tolar, náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí.
V částech náměstí, kde zůstane automobilová doprava zachována, bude hlavní dopravní prostor od prostoru pro pěší oddělen výškovým rozdílem. Naopak celá jižní a západní strana náměstí jsou navrženy jako pěší zóny s jednotnou výškovou úpravou s výjimkou nástupních hran na zastávkách MHD, do pěších zón bude povolen vjezd jen pro MHD a zásobování. Pěší vazby na náměstí jsou podpořeny i zvýšenými místy pro přecházení v křižovatkách, čímž je rovněž přirozeně regulována individuální doprava.
„Co se parkovacích míst týče, návrh s nimi počítá v podélném uspořádání podél vozovky na východní straně náměstí, několik podélných míst pro návštěvy a svatby bude před radnicí, parkoviště v jeho současné podobě uvnitř plochy náměstí u radnice ale bude zrušeno,“ přiblížil Aleš Tolar, náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí.
Na komunikacích je navržená hladká řezaná dlažba, která umožňuje snadný pohyb cyklistů. Cyklisté se mohou také pohybovat volně, ve sdíleném prostoru náměstí. Náměstí bude vybaveno dostatečným množstvím cyklostojanů.
Podle ředitelky Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně Ireny Vostracké nyní začne město jednat s vítězi návrhu o zpracování projektové dokumentace. „Stávající návrh není stoprocentním dogmatem, nad některými dílčími návrhy ještě povedeme diskuzi a některé nápady budeme rozvíjet. V příštím roce by měl vzniknout projekt a se zahájením úpravy počítáme pro rok 2026,“ uvedla Irena Vostracká.