Plzeňský Prazdroj loni prodal rekordních 11,7 milionu hektolitrů piva

Zveřejněno v Atraktivní zprávy
Od - pondělí, 15. červen 2020 15:41
plzen_cz_pivo, pivovar, Plzeňský Prazdroj ilustrační foto / Plzeňský Prazdroj

Plzeňský Prazdroj loni celkově prodal rekordních 11,7 milionu hektolitrů piva, meziročně o procento více. Z toho prodeje v zahraničí činily 4,5 milionu hektolitrů, což je také nové maximum a nárůst o 2,5 procenta. Největší český pivovar o tom informoval v tiskové zprávě. Letošní výsledky ale budou výrazně ovlivněné pandemií koronaviru.

Prazdroj loni nadále nejvíce vyvážel do Německa a na Slovensko. Prodej rostl i v dalších zemích, nejvýrazněji v Rusku, Maďarsku, USA nebo Japonsku. "Měli jsme nakročeno, aby i letošní rok byl v zahraničí příznivý. Celosvětová pandemie koronaviru, bezpečnostní opatření napříč celým světem, zavřené hospody a restaurace a dočasná změna spotřebitelského chování ale letošní celkový export výrazně zkomplikují," uvedl generální ředitel Grant Liversage.

Vývoz ležáku Pilsner Urquell, který se vyrábí pro celý svět pouze v Plzni, vzrostl o více než čtyři procenta na 1,2 milionu hektolitrů. Celkem se ho loni prodalo v tuzemsku i ve světě 2,7 milionu hektolitrů, meziročně o 2,5 procenta více. Prodeje čepovaného piva Pilsner Urquell v zahraničí loni rostly rychleji než baleného. Jeho spotřeba v sudech se v cizině zvýšila o osm procent, v tancích dokonce o 11 procent.

"Do tohoto trendu však bohužel zasáhla situace s koronavirem. V mnoha zemích světa platila a někde stále ještě platí podobná omezení, jako jsme zažili v Česku. Hospody byly zavřené a odbyt sudového piva byl tedy minimální," podotkl Liversage. Letos proto jednoznačně převažuje zájem o balené pivo, jeho prodeje ovšem nenahradí výpadek toho čepovaného.

Vývoz Velkopopovického Kozla meziročně vzrostl o 12,5 procenta. Největší zájem je o něj v plechovkách a skleněných lahvích. Licenční výroba Kozla se oproti předchozímu roku zvýšila téměř o tři procenta na 2,7 milionu hektolitrů. Licenčně se Kozel vyrábí v osmi zemích, nejvíce v Rusku.

Kvůli zvýšení odbytu se Prazdroj snaží ve svém pivovaru například školit výčepní, kteří se pak vracejí do svých provozoven a ti nejlepší jsou schopni zvýšit prodeje piv až o jednu třetinu. Loni jich takto proškolil zhruba 140. Tito výčepní, takzvaní tapmasteři, pak mají v cizině za úkol školit další výčepní a kontrolovat kvalitu v provozovnách.

Pandemie zkomplikovala práci tuzemským i zahraničním výčepním. Prazdroj proto spustil kampaň na podporu těch, kteří teď nemohou pracovat, a vytvořil pro ně videa, která je mají připravit na znovuotevření hospod nebo aby dokázali vyhovět zvýšeným nárokům konzumentů na hygienu.

"Zároveň jsme překlopili všechna nová školení do online prostředí. U teorie to jde, ale největší překážkou je praktická část, kdy tapmasteři standardně navštěvují pivovar, učí se praktické dovednosti v péči o výčepní zařízení a v neposlední řadě pracují s českými výčepními ve vybraných plzeňských hospodách," uvedl obchodní sládek Prazdroje pro exportní trhy Kamil Růžek.

Plzeňský Prazdroj vyváží pivo do více než 50 zemí na světě, což z něj dělá největšího exportéra českého piva.

čtk