Obor Fyzioterapie se zabývá širokým spektrem témat, celkově pak diagnostikuje a léčí poruchy funkce především pohybového aparátu. Jedním z témat, kterým se studenti oboru Fyzioterapie na Fakultě zdravotnických studií Západočeské univerzity v Plzni zabývají, je vývoj člověka a jeho anatomie.
První rok dítěte je období, ve kterém se utvářejí základy pro jeho další vývoj. Schopnosti a dovednosti dítěte se prohlubují a vyvíjejí, jeho zvědavost je nekonečná a téměř neukojitelná. Děti mají dar učit se, objevovat a zkoumat.
Po dovršení 12. měsíce se z kojence stává batole. Období, kdy nedokázalo ovládat pohyby rukou, nohou a celého těla, je pryč. Batolí se po po domě, s přidržením se dokáže samo postavit, udělá několik malých kroků. Bez držení dokáže krátce samo stát, nebo dokonce chodí. Umí také vyslovit 2 až 3 smysluplná slova. To je od nedostatečně rozvinutého zraku až ke schopnosti koordinovat vlastní pohyby obrovský pokrok.
V následujícím roce nedosáhne dítě takových pokroků v motorickém vývoji jako v prvním roce života, ale naopak dojde k vývoji osobnosti, řeči a jemné motoriky dítěte.
Nebojte se, pokud dítě ještě neumí něco, co by podle tabulek umět mělo
Neznamená to, že by zaostávalo. Každé dítě je jiné a něco se učí rychleji a něco pomaleji. Co všechno zvládá dítě po prvním roce svého života? Jaký je jeho anatomický vývoj a harmonogram? Zeptali jsme se jednoho ze studentů FZS v Plzni.
,,V období 1 roku dítěte už není růst jedince tak intenzivní jako doposud, průměrně dítě vyroste o přibližně 4-5 cm a na váze přibude přibližně 1-2 kg. Čísla jsou vskutku jen přibližná, protože záleží především na genetických předpokladech každého dítěte. Z anatomického hlediska se zvětšuje obvod hlavičky dítěte, jenž měří v průměru 47 cm a zároveň se uzavírá velká fontanela na temeni hlavičky dítěte. Uzavření fontanely je opět individuální, u některých dětí se uzavře v 1 roce a u jiných zase až v 18. měsíci. Toto sleduje, mimo jiné, pediatr na každé preventivní prohlídce a zaznamenává to do dokumentace.“ říká student Fakulty zdravotnických studií Lukáš Pech.
Ve 13. - 15. měsíci života se batole zkouší postavit a pozvolna přidává i první krůčky. Není si v nich ale ještě moc jisté, a proto první dny a týdny často padá. Pokroky jsou ale skokové a znatelné.
Každého rodiče potěší, že už jeho ratolest ve věku 13. - 15. měsíců rozumí slovu NE. Dítě ale spíš poslechne jen když chce. S okolím se dorozumívá pomocí gest a občas říká svá první slova. Učí se nejen základní hygienické návyky, ale i domácí, třeba vaření nebo uklízení. Neudrží ale dlouho pozornost. Zkouší napodobovat zvuky zvířat, dává najevo své pocity a přání, například když si chce hrát nebo má zájem o nové zkušenosti.
,,Z fyziologického hlediska dítě neumí nic z návyků, které umíme dnes, protože na začátku tohoto období je ještě „tabula rasa“ a tyto návyky se bude učit právě v tomto období a to záleží z velké části na rodičích, jak moc s dítětem budou pracovat, protože tím se dítěti budou vytvářet nervové spoje v motorické kůře mozkové a tak se bude učit,“ dodává Lukáš, student oboru Fyzioterapie.
Hrajte si s ním, zlepšíte jeho jemnou motoriku
Ve věku 13. – 15. měsíce většinou děťátko dokáže házet míčem, postavit věž ze dvou kostek nebo se učí pít z hrníčku. Dokáže také obracet stránky v knížce a dívat se na obrázky, trhat papírové kapesníky nebo namáčet lžíci do jídla.
Když se zaměříme na hrubou motoriku, dokáže lézt ze schodů i do nich, nebo například na gauč a postel. Umí stát v prostoru s roztaženýma nohama a dokáže se sehnout pro předmět a znovu se postavit. Běh mu ale ještě nejde, a proto když se chce někam rychleji dostat, tak volí lezení.
V období 16. – 18. měsíce dítěte se rozvíjí hlavně jemná motorika. Dítě se stává zručnějším a chce spoustu věcí dělat samo. Zkouší se samo najíst nebo se svléknout, ale ještě mu to moc nejde. Jeho slovník obsahuje cca 30 slov, která začíná i spojovat. Učí se nová slovíčka a opakuje krátké říkanky. Rozumí tomu, co říkáte, ale dokáže se vztekat, když něco nechce. Už spí jen jednou denně a rádo slyší chválu.
Procvičování jemné motoriky v 16. – 18. měsíci věku dítěte může být pro rodiče občas velmi namáhavý proces. Dítě se snaží samo obléct, nazouvá si boty. Je velmi šikovné, ale někdy rodič spíš trpí - například když někam pospíchá. Vše, co si dítě pilně s pomocí obléklo, začne sundávat. Nejčastěji čepici, rukavice nebo ponožky. Taky to znáte?
Samostatnost projevuje i při čištění zubů a při jídle. Chce si zuby čistit samo a jíst příborem. Díky tomu, že batole už chodí ba dokonce běhá, je opravdu důležité mít se jako rodič neustále na pozoru. Z dětí se v tomto věku často kromě atletů také stávají akademičtí malíři, což nám může potvrdit mnoho rodin, kterým jejich ratolesti během pár minut vytvořili novou malbu na zdi v obýváku.
Jak je vidět, fyzioterapie určitě není nudným obor, ale přináší i řadu dalších zajímavých témat.
Tříleté bakalářské studium na Katedře rehabilitačních oborů FZS ZČU v Plzni definuje nelékařské zdravotnické povolání podle zákona č. 96/2004 Sb., a jeho základním cílem je příprava kvalifikovaného nelékařského pracovníka na povolání ve zdravotnictví. A jak potvrzují studenti, absolventi fakulty i rodiče, v Plzni se to daří.
Autor: Markéta Hallová