Čím dál více měst, oblastí či dokonce celých států zavádí ve školách striktní opatření – zákaz mobilů během vyučovacích hodin či přímo během celého pobytu ve škole. Mnozí rodiče tento krok vítají a poukazují na zhoršené psychické zdraví dnešní mladé generace, kdy toto připisují právě nezměrnému času strávenému s mobilem v ruce, mnozí to naopak považují za neakceptovatelný zásah do osobní sféry jednotlivce.
Na které straně barikády stojím já? Osobně jsem silným zastáncem zákazu mobilů ve školách během výuky. Proč? Protože jsem toho názoru, že situace, kdy má dítě (resp. dospívající) mobilní telefon neustále u sebe, je jednoznačně na škodu a nikoli ku prospěchu nejen vzdělávání samotného, ale též celkového vývoje mladého člověka.
Jsem si dobře vědom argumentů, které zastánci zachování současného nastavení s oblibou neustále opakují. Nicméně jaká pozitiva lze vidět na tom, že je dítě neustále „přilepené“ k displeji svého mobilu? Dle mého skutečně žádné. A zmíněné argumenty proti omezování přístupu dětí k jejich mobilům? Pojďme se na ně podívat.
Že potřebuje být školák neustále ve spojení se svými rodiči pro případ, že by došlo k nějaké krizové situaci? Od toho jsou přeci ve školní budově učitelé, případně asistenti, ředitel školy a v důsledku dnešní doby i školní psycholog či krizový intervent. O žáky a studenty je v tomto ohledu zcela dostatečně postaráno a dohlížejí na ně lidé, kteří za ně nesou plnou (nejen morální, ale hlavně právní) odpovědnost, takže si můžeme být jistí, že k tomu rozhodně nepřistupují ledabyle.
Že potřebuje mít školák mobil u sebe kvůli výuce, aby si mohl na internetu nacházet potřebné informace? Od toho jsou dnes školy již velmi solidně technologicky vybavené školními počítači či tablety. A jestli si někdo myslí, že děti využívají mobil během výuky skutečně pro účely vyhledávání rozšiřujících informací, tak je – odpusťte mi tu příkrost – absolutně mimo realitu. Ano, někteří žáci možná skutečně takto mobil během hodiny používají, ale nedělejme si iluze, že jde o většinu nebo alespoň o nezanedbatelnou menšinu.
Že zákazem mobilů překračuje škola své kompetence a narušuje osobní svobodu žáků? Děti jsou ve škole od toho, aby se učily, ne aby sbíraly lajky nebo vytvářely a následně (posměšně) komentovaly fotky spolužaček. Pokud přijmeme postulát, že vzdělanost je hodnota nejvyšší, jde v té chvíli o veřejný zájem, díky kterému je možné do svobody zasáhnout, neboť jde o opatření ospravedlnitelné.
Jsem plně přesvědčen, že zákaz mobilů během výuky je zcela adekvátní opatření, neboť žáci tak nebudou neustále rozptylováni příchozími notifikacemi a novými trendy na TikToku. Navíc zákazem mobilů během vyučování efektivně eliminujeme šikanu mezi dětmi kvůli tomu, kdo má dražší nebo novější mobil. V tomto lze vidět analogii ke školním uniformám. Obecně zákaz užívání mobilů ve škole je výrazným nástrojem boje proti šikaně jako takové, neboť dnešní moderní technologie mohou být využity ke zcela otřesným účelům, které mohou fatálně poškodit psychiku oběti.
A rodiče, kteří plédují za mobily ve školách kvůli tomu, že jejich děti mohou na internetu nalézt spoustu informací, mohu uklidnit. Největší možnosti se vzdělávat nad rámec školy se jejich potomkům v tomto směru nedostalo od Steva Jobse, ale téměř už o 600 let dříve od Johannesa Gutenberga.





