Podle plzeňského primátora Romana Zarzyckého je vytvoření bezpečné a příjemné podmínky pro cyklodopravu v Plzni jedním z důležitých úkolů. "Každý rok přibydou kilometry cyklostezek a dalších úprav, které mají umožnit cyklistům bezpečnější jízdu. Aby budování cyklostezek bylo smysluplné, spolupracujeme také s Plzeňským krajem. Díky tomu mohou městské stezky navazovat na ty krajské a na cyklisty tak čekají skvělé výlety do okolí města,“ uvedl primátor.
Greenway podél Úhlavy s lávkou přes rokli V Lahošti
„Letos máme například v plánu vybudovat novou asfaltovou cyklostezku, která bude začínat na jižním kraji Radobyčic v místě, kde se potkávají ulice Zářivá a Nad Strání. Odtud povede přibližně šestisetmetrový úsek asfaltové stezky podél chat nad tokem Úhlavy až k rokli V Lahošti. Tu překoná 43 metrů dlouhou lávkou, jejíž konstrukce ještě v roce 2017 překlenovala přivaděč Bory na konci Kaplířovy ulice,“ představil jeden z plánů náměstek primátora města Plzně pro oblast dopravy a životního prostředí Aleš Tolar. Dodal, že za Kaplířovou ulicí se stezka napojí na již stávající cestu, která cyklisty dovede k účelové komunikaci vedoucí podél dálnice D5. Stavba za téměř 18 milionů korun by měla skončit letos před prázdninami. Tři metry široká stezka pro pěší a cyklisty, která je součástí sítě tzv. plzeňských greenways, umožní bezpečný pohyb mimo komunikaci z Radobyčic k mostu přes dálnici u Útušic. Technicky zdatnější cyklisté mohou poté podejít pod dálničním mostem přes Úhlavu a dojet mimo silnici po polní cestě až do Útušic. Podél stezky bude na podzim vysazeno 41 listnatých stromů a 33 keřů.
Propojení Malesic a Města Touškova
K nedávno otevřenému úseku greenway stezky podél řeky Mže z Křimic do Malesic je plánováno navázání. Celkem 2,2 kilometru dlouhý úsek od malesického mlýna povede zpočátku kolem řeky, poté podél Čemínského potoka. Jde o první část propojení Malesic s Městem Touškovem údolní nivou Mže až na hranice katastru města Plzně, odkud má pokračovat podél silnice až do Města Touškova. V letošním roce bude dokončena projektová příprava a na podzim by mohly začít přípravné práce.
Stezka po tělese železniční trati do Chrástu s traily a pumptrackem
Letos na jaře začíná stavba dlouho očekávané stezky po zrušené železniční trati pod vrchem Chlum vedoucí až do Chrástu. Na necelých 6 kilometrů dlouhý úsek mimo katastr města, který staví Plzeňský kraj, naváže Plzeň letos krátkým, přibližně 320 metrů dlouhým, napojením na stávající cestu pod Chlumem. Na stavbu kraje chce město ideálně ještě letos navázat posledním úsekem stezky po tělese bývalé železniční tratě dlouhým 1,3 kilometru. Nezůstane ale jen u stezky. SVSMP tam chce ještě letos vybudovat dva nenáročné flowtraily vhodné pro trénink jízdy v terénu. Podobně, jako je tomu u delších stezek po bývalé železnici zahraničí, i tady vznikne zázemí s bufetem, které postaví čtvrtý městský obvod. Jen kousek od něj plánuje vybudovat také tzv. pumptrack, tedy hřiště pro kola s boulemi propojenými asfaltovými chodníčky.
Bezpečnější přejíždění ul. 17. listopadu na kole
Se stoupajícím cyklistickým provozem v Plzni je třeba upravovat některá místa na frekventovaných cyklotrasách. „Letos se chystá úprava přechodu přes ulici 17. listopadu u křižovatky u Polikliniky Bory. K stávajícímu přechodu pro chodce zde vznikne navíc ještě přejezd pro cyklisty. Upraveny budou i navazující úseky cyklostezek pro lepší průjezd z Raisovy do Čechovy ulice,“ upřesnil náměstek Aleš Tolar.
Další nové cyklostojany
Dalších 200 stojanů tvaru obráceného písmene U pro 400 kol chce letos instalovat SVSMP po celém městě. Nyní připravuje soupis vhodných lokalit a prověřuje, zda je na nich instalace stojanů z hlediska uložených inženýrských sítí a jejich ochranných polí možná. Uvítá i podněty od cyklistické veřejnosti nejlépe e-mailem i s fotografií navrhovaného místa. Návrhy lze zaslat na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..
Kontinuální sčítání cyklistů
Ve spolupráci se Správou informačních technologií města Plzně chce Úsek veřejné dopravy a cyklodopravy SVSMP letos spustit kontinuální sčítání cyklistů na páteřních trasách ve městě. „Sčítání cyklistů v Plzni v minulosti sice několikrát proběhlo, ale aktuální, a hlavně kontinuální sčítání nám zoufale chybí. Slibujeme si od něj nejen sledování trendů v cyklodopravě, ale také dopadů některých nových opatření,“ uvedla plzeňská cyklokoordinátorka Radka Žáková.