„S testováním jsme museli počkat až na obnovení plného provozu MHD. Parametry stanice totiž potřebujeme ověřit s plnou zátěží. Na linkách 16 a 14 nyní jezdí plný počet vozů. Kromě běžných provozních stavů zkoušíme, jak si stanice poradí při nabíjení většího množství bateriových trolejbusů nebo při odpojení napaječů z měnírny. Zatím vše běží bez problémů,“ říká Jan Strobach, vedoucí střediska měníren PMDP.
Naměřené výsledky předávají PMDP univerzitě v Gdaňsku, která provádí energetickou analýzu trolejbusové sítě. PMDP díky tomu zjistí, kde jsou slabá místa a kde naopak rezervy, případně jak snížit spotřebu elektrické energii. „Hlavním cílem je posoudit budoucí rozvoj bateriových trolejbusů s dynamickým nabíjením a ověřit, zda je řešení posílení napájecí sítě pomocí takových bateriových stanic správná cesta. Dále bude důležité zjistit, zda se vyplatí ekonomicky a jaká jsou pro ni ideální místa,“ říká Jiří Kohout, vedoucí dopravního oddělení PMDP. Trendem se podle něj stává využívat baterie nejen ve vozidlech, ale i v síti. K takovým stanicím je pak možné zapojit třeba i malou fotovoltaickou elektrárnu nebo naopak pomáhat s nabíjením elektromobilů.
„Nabíjecí stanici testujeme v rámci mezinárodního projektu INTERREG EfficienCE. Cílem projektu je sdílet zkušenosti s provozováním nových udržitelných technologií a zvyšování energetické účinnosti ve veřejné dopravě. Spolupracujeme se šesti dalšími zeměmi. Například ve Vídni testují třeba sluneční elektrárnu, která napájí budovu stanice metra,“ popisuje Miroslav Macháň, dopravně provozní ředitel PMDP.