Festival Finále Plzeň nabídne české premiéry i snímky z Polska a Německa

Zveřejněno v Kultura
Od - pátek, 20. srpen 2021 12:04
Festival Finále Plzeň nabídne české premiéry i snímky z Polska a Německa ilustrační. Foto: Finále Plzeň

Nejnovější filmy, projekce v netradičních prostorech, ale také premiéry a předpremiéry nebo výběr snímků z Německa či Polska nabídne letos Filmový festival Finále Plzeň. Jeho 34. ročník se uskuteční od 24. do 29. září. Návštěvníci se mohou v rámci populární přehlídky těšit na zhruba 110 filmů.

Řadu nejnovějších filmů, které se dostaly do kin v několika uplynulých měsících uvede Finále v rámci sekce V síti. Bude to např. příběh o baru plném herců obsazeném jedním ruským důstojníkem s názvem Okupace. Film Jedině Tereza vtipně parafrázující slavná filmová romantická gesta. Deníček moderního fotra s Jiřím Mádlem a Terezou Ramba natočený podle oblíbeného blogu Dominika Landsmana. Na Plzeňsku natáčené pokračování filmů Cesta z města a Cesta do lesa Tomáše Vorla st. s názvem Cesta domů s Evou Holubovou a Bolkem Polívkou. Mysteriózní Spící město Dana Svátka o světě, ve kterém všichni rodiče upadnou do záhadného spánku. Hvězdně obsazený režijní debut Michala Suchánka Večírek s Tatianou Dykovou, Karlem Rodenem a Jiřím Langmajerem. Komedie Ubal a zmiz o nepovedeném životním obchodu s marihuanou s Matoušem Rumlem, Martinem Hofmannem a Leošem Nohou. Nebo novinka Petra Kolečka Zbožňovaný s Jiřím Bartoškou a Ivanou Chýlkovou. „Diváci si je navíc budou moci užít s celou festivalovou atmosférou včetně delegací hvězdných hostů a debat s tvůrci. S akreditací je navíc vstupné vyjde na zlomek ceny běžné vstupenky do kina,“ upozorňuje ředitelka Eva Veruňková Košařová. Mimo celovečerních snímků budou na programu i dokumenty, studentská, televizní a internetová tvorba, české stopy v mezinárodních koprodukcích i exkluzivní premiéry. Speciální projekce proběhnou například v historickém Statku U Matoušů ve Starém Bolevci, ve výrobní hale jaderných strojů ŠKODA JS nebo u kavárny Walter.

Oblíbená sekce Německé kino opět přinese čtyři celovečerní (Schönborn, Nico, Pohraničí a V žáru slunce) a čtyři krátkometrážní (Já jsem, Přiručka privilegované Evropanky Kapalná hranice a Země slávy) filmy, které zajímavým způsobem zachycují současné problémy našeho světa i se dívají do minulosti a vypráví příběhy míst, kudy procházely malé velké dějiny. „Sekci sestavujeme ve spolupráci s festivalem Cottbus a FILMFESTIVAL MAX OPHÜLS, který se věnuje výlučně německému filmu, podobně jako se Finále věnuje tomu českému. Díky tomu můžeme nabídnout opravdu to nejzajímavější, co v Německu aktuálně vzniká,“ říká Veruňková Košařová.

Sekce ZOOM se letos zaměří na Polsko, kde představí mimořádné snímky, které zarezonovaly nejen u našich severních sousedů, ale i na mezinárodních festivalech. „U nás však prolétly distribucí bez povšimnutí, nebo se do ní vůbec nedostaly. Je to velká škoda, protože se jedná o kvalitní filmy, které mohou přiblížit polskou tvorbu, která u nás není obecně příliš známá,“ vysvětluje programový ředitel Peter Badač. Například debut Olgy Chajdas Nina oceněný na prestižním festivalu v Rotterdamu. „Polské filmové tvorbě se v posledních letech daří, a tak dramaturgové Finále měli z čeho vybírat: film Corpus Christi má na svém kontě oscarovou nominaci, celovečerní animovaný snímek Zabij to a opusť město letos vyhrál liberecký Anifilm. Nechybí ani filmy, které se vyjadřují k aktuálním společenským tématům, např. křehký příběh mladé dívky I Never Cry, v němž je jedním z hlavních témat pracovní migrace,” vypočítává Maciej Ruczaj, ředitel Polského institutu v Praze, který je letos partnerem Finále.

Novinkou je sekce nazvaná Manipulace mocí. Na té Finále spolupracuje s organizací Post Bellum a Deníkem N. Věnovat se bude tématům propagandy ve filmech v jednotlivých dekádách 20. století. Letos startuje v 50. letech. Návštěvníci festivalu se mohou těšit na filmy spjaté s tehdejší dobou, snímky, které ji symbolizují a vystihují. „V Divadle Dialog bude uveden tendenční protibaťovský Botostroj a snímek Slepice a kostelník, kterým se po válce Vlasta Burian vykoupil režimu pro svoji další filmovou práci,“ uvádí Jiří Kunc, ředitel Paměti národa Plzeňský kraj. „Snímky doplníme materiály z naší sbírky Paměť národa, tedy autentickými vzpomínkami pamětníků,“ doplňuje Kunc. V historickém Statku U Matoušů ve Starém Bolevci se dále budou promítat Všichni dobří rodáci. Součástí sekce bude také panelová diskuse za účasti zástupců odborné veřejnosti, jež bude věnována tématu dezinformací v minulosti a současnosti.

Přesný program zveřejní organizátoři na začátku září. 6. září pak bude spuštěný prodej vstupenek.