Dopady pandemie na pivovar jsou nejlépe patrné při porovnání prodejů s předkoronavirovým obdobím. Oproti roku 2019 prodal Prazdroj loni na domácím trhu o desetinu produkce méně, což znamená mínus 145 milionů piv. Prodeje čepovaných piv v Česku Prazdroj ale naopak meziročně navýšil o 2 procenta, a to i přesto, že gastrosektor byl uzavřený dokonce déle než v roce 2020.
Kromě absolutních čísel ukazují loňské výsledky zajímavé trendy. Výrazně se mění preference spotřebitelů, kteří stále častěji vyhledávají chuťově výrazná piva, zejména ležáky. Jejich prodeje se loni zvýšily o 2 procenta. Růst znovu potvrdila vlajková loď pivovaru – ležák Pilsner Urquell, největší podíl na růstu ležácké kategorie pak má pivovar Radegast se stále populárnější Ryze Hořkou 12. „Spotřebitelé preferují chuťové vlastnosti ležáků. Chtějí si užít větší hořkost nebo vyzkoušet nové chutě. Tenhle trend se ale promítá i do dalších kategorií, do desítek a dokonce i do nealko piv,“ říká obchodní manažer Plzeňského Prazdroje Tomáš Mráz. To potvrzuje i zájem lidí o předloňskou novinku, Radegast Ratar. Výčepní speciál, který je nejvíc hořkým pivem v historii Radegastu, meziročně narost o dvě třetiny, zájem je ale i o výčepní speciál Radegastu ROG IPA nebo Extra Hořkou 15.
Důraz spotřebitelů na výraznější chuť piva se projevil i v segmentu toho nealkoholického, prodeje Birellu loni táhly dvě novinky – Birell Za studena chmelený a Birell stylu IPA. Prodeje neochuceného Birellu tak loni celkově vzrostly o procento. „Druhým tahounem našich nealkoholických piv jsou ochucené nealkoradlery, jejichž prodeje se loni zvýšily o 4 procenta. Nejvíce rostl Birell Pomelo & Grep, a to především v čepované variantě. V hospodách a restauracích jsme ho loni prodali o 23 % víc než v roce 2020,“ doplňuje Tomáš Mráz.