Na ZČU Plzeň se po dvou měsících vrátili studenti prvních ročníků

Zveřejněno v Atraktivní zprávy
Od - pondělí, 7. prosinec 2020 11:49
Ústav jazykové přípravy ZČU Foto: ZČU

Na Západočeskou univerzitu (ZČU) se dnes díky zmírnění protiepidemických opatření po dvou měsících vrátili studenti prvních ročníků, převážně na prakticky zaměřenou výuku do laboratoří a ateliérů.

Do prvních ročníků v bakalářském studiu letos nastoupilo na ZČU asi 3700 studentů na všech devíti fakultách. Dnešní rozvolnění se nejvíce dotklo technických fakult, fakulty designu a umění, pedagogické i fakulty filozofické, hlavně programů archeologie a antropologie.

"Nenastal přechod na úplně prezenční výuku prvních ročníků. Vyučují si je pozvali v předmětech, kde je potřeba, aby se s nimi potkali," uvedla mluvčí Univerzity Šárka Stará. Teorie, tedy přednášky a semináře, se bude nadále vyučovat spíše distančně.

První ročníky, které kvůli epidemii přešly už po dvou dnech 23. září na distanční výuku, se ode dneška mohou zúčastnit jakéhokoli typu výuky, ale pouze ve skupinkách do 20. "Není technicky možné, aby se všichni přesunuli zpátky do škol, a to z personálních i prostorových důvodů," uvedla mluvčí. Další ročníky mohou docházet na individuální konzultace a mohou mít jen výuku laboratorní, experimentální a uměleckou.

"Od středy minulého týdne mohou sice chodit závěrečné ročníky, ale my spíše preferujeme ty první ročníky, pro něž je prezenční výuka zásadní. Kdo bude moci, tak si určitě ty malé skupiny pozve," uvedl učitel chemie Vladimír Sirotek. Laboratoře budou teď otevřené od rána do večera, bloková výuka bude ještě první lednový týden. Znalosti zatím nedokázal Sirotek ohodnotit, protože on-line prověřování není ideální. Podle prvních testů jsou srovnatelné s minulými roky.

"Snažíme se, aby se tu naučili úplné základy a získali určité návyky. Co umí nebo ne, to se pozná hlavně v teorii, kde se bude narážet mnohem více," uvedl učitel laboratorní techniky Jan Hrdlička. Lze to podle něj dohnat za cenu toho, že studenti nebudou mít volný čas a učitelé také ne.

"Jsem ráda, že jsme mohli jít do školy, protože mě nejvíce baví 'laborky' a praktická výuka," řekla Michaela Hahnová, studentka prvního ročníku oboru laboratorní diagnostika ve zdravotnictví. Mrzí ji, že se studenti dosud neznají a nemají žádný vysokoškolský život. "Byli jsme spolu dva dny, je to nepříjemné," uvedla. Distanční výuka podle ní přednášky docela dokáže nahradit a zvládá ji. "Socializace hodně chybí. Aspoň na chvíli teď můžeme pokecat a vidíme nějaké lidi," řekla Helena studentka Knechtová. Tři týdny to teď podle nich bude hodně perné, na bar nebo restauraci určitě nebude čas. "Dnes máme výuku od 08:00 do 18:00," řekla Hahnová. Stanovovali hustotu kapalin a pevných látek a učili se vážit na laboratorních vahách. Návody si nastudovali doma, poznamenal Sirotek.

čtk