Nová podoba plzeňského nádraží: oběd na peróně a více obchodů

Zveřejněno v Plzeňský kraj ZAK
Od - pondělí, 10. říjen 2022 15:50
Nová podoba plzeňského nádraží: oběd na peróně a více obchodů Vizualizace: Ateliér A8000

Oprava budovy plzeňského hlavního nádraží je přibližně v jedné třetině. Rekonstrukce památkově chráněné budovy vrátí život i do nevyužívaných nádražních prostor. Cestující budou moci nově využít centrální prostor pokladen, nakoupit si v rozšířené obchodní pasáži nebo si zajít před odjezdem na oběd do restaurace na samotném nástupišti. Hlavní halu doplní replika původní historické dlažby. Novou podobu interiéru navrhl architektonický ateliér A8000, který má s dopravními stavbami bohaté zkušenosti. Rekonstrukce celkem vyjde na cca 667 milionů korun.

Celková rekonstrukce budovy hlavního nádraží v Plzni začala v květnu loňského roku a stavební práce potrvají minimálně dva a půl roku. Celý objekt dostane novou střechu i fasádu. „Rekonstrukce navazuje na modernizaci nástupišť a dalších částí stanice, která proběhla v minulých letech. Nyní je hlavní celková revitalizace památkově chráněné výpravní budovy a jejího okolí. Funkční moderní nádraží je totiž obrovská příležitost pro rozvoj celého města,“ dodává generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

A8000 rekonstrukce nádraží  v Plzni za nádražímpng

Nejvýraznější změna se odehraje v horní hale, která nově získá charakter obchodní pasáže. Funkce nádraží se tak rozšíří dle aktuálních trendů na jakýsi dopravní a obchodní uzel, v němž se lidé nebojí čekat na další vlakový spoj. Obchodní plochy by měly narůst až o 150 m². Nepřehlédnutelné bude také výrazné prosvětlení horní haly.

Ateliér A8000 přistupuje k proměně historického nádraží s respektem k původnímu domu. Dojít by tak mělo například ke změně barevnosti. Nově tak interiéru, stejně jak tomu bylo před padesáti lety, budou vévodit citlivé a nerušivé šedé, bílé a krémové odstíny. Nádraží tím změní výraz a získá ztracenou noblesu. Interiér doplní odolný sedací nábytek.

Zásadní úpravou projdou centrální pokladny pro prodej jízdenek i informační centrum. Cestující si budou moci koupit jízdenky od všech přepravních společností na jednom místě, což dosud nebylo možné. Architekti usilují především o zpřehlednění prostoru a jeho vizuální sjednocení. Ústřední pokladny proto spojí černý pult s minimalistickým designem. Všechny toalety budou bezbariérové, nevidomým a sluchově postiženým pomohou nové systémy orientace. Celý prostor budou sledovat bezpečnostní kamery.

„Historické části nádraží renovujeme s respektem a nové budujeme s použitím moderních materiálů, aby spolu nové a staré bylo ve vzájemné harmonii. Největší důraz ale klademe na zjednodušení cesty pro cestující. Vnitřní prostor nádraží by pro ně měl být nově jednoznačně přehledný a funkční. Dnešní provoz nádražní budovy je totiž poněkud nečitelný a pokladny jsou rozptýlené na několika místech,“ říká architekt Pavel Kvintus z ateliéru A8000.

Klíčovou myšlenkou návrhu je propojení nádraží s městem. Novinkou bude restaurace se zahrádkou, která oživí dnes nevyužívaný prostor za nádražím. Cestující si tak budou moct vychutnat oběd či večeři s výhledem na vlaky.

Hlavní nádraží patří k architektonickým dominantám centrální části Plzně. Budova je postavena v renezančním a secesním slohu. Slavnostně byla otevřena v roce 1907 a na rozdíl od většiny výpravních budov v ČR stojí uprostřed kolejiště. Výpravní budova je od roku 2000 památkově chráněna.