Rondel se zatím nezasype. Vedení města odkládá přestavbu největšího kruhového objezdu

Zveřejněno v Aktuálně
Od - středa, 14. prosinec 2022 09:35
Rondel se zatím nezasype. Vedení města odkládá přestavbu největšího kruhového objezdu Vizualizace plánované přestavby Rondelu. Zdroj: město Plzeň

Nové vedení Plzně odkládá přestavbu největšího kruhového objezdu na Karlovarské třídě a mimoúrovňové silnice. Zasypání rondelu, které se projektuje, by mělo propojit bulvárem centrum se sídlištěm Severní Předměstí. Přestavbu na úrovňovou silnici s novou tramvajovou tratí schválili zastupitelé před 2,5 lety, kdy město vedla koalice ANO, ODS, TOP 09 a ČSSD. Zasypání rondelu není v dohledné době v plánu, řekl náměstek primátora Pavel Bosák (Piráti).

"Je to materiál, který je schválený předešlými orgány města. Je v šuplíku a pracuje se na posuzování. Probíral jsem další varianty řešení oblasti, protože zatím žádný materiál není definitivní," uvedl. Podle opozičního zastupitele a bývalého primátora Pavla Šindeláře (ODS) je projekt rozpracován. "Spoluinvestorem rondelu má být Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) z hlediska mostních konstrukcí, které už jednou byly provizorně opraveny," řekl. Podle něj je důležité, aby ŘSD vědělo, zda se rondel zasype a kdy, anebo ne.

Bosák uvedl, že chce mít odborný názor a je také třeba nalézt politickou shodu. Řešení rondelu má být v programovém prohlášení nové koalice ANO, Pirátů, STAN a Pro Plzeň, které předloží v únoru 2023. Šindelář připomněl, že ANO hlasovalo v před dvěma lety pro zasypání. "STAN takový problém s rondelem nemá a u nás by podporu také našel. Takže nevidím důvod, že by se k zasypání nepřikročilo," řekl.

Opozice požádala Bosáka o termíny k rondelu a o posudek ŘSD na mosty. Řešení území je důležité i pro městské obvody, protože je tam plánována rozsáhlá výstavba bytů. Pokud by rondel nebyl zasypán, muselo by se jejich napojení řešit jinak. Podle primátora Romana Zarzyckého (ANO) si město posudek ŘSD vyžádá. Zasypání rondelu by podle něj připadalo v úvahu po dokončení západního okruhu, který je téměř hotový, ale i východního, který má být až v roce 2033. Karlovarská třída je nejvyužívanější silnicí ve městě, okruhy by jí měly výrazně odlehčit.

Křižovatka je podle Šindeláře po padesátiletém užívání na konci technické životnosti. Plzeň začala řešit přestavbu v roce 2017, v létě 2019 vybrali zastupitelé řešení, na nějž vznikla studie. Přestavba by stála asi 500 milionů Kč, polovinu by dal stát.

Plzeňské ŘSD se podle ředitele Miroslava Blabola na jaře domluvilo s městem, že bude na projektu přestavby rondelu spolupracovat. "Že město udělá první projektový stupeň, na jehož základě se bude v budoucnu domlouvat spolufinancování státu," řekl. ŘSD slíbilo, že zpracuje projekt opravy obou mostů rondelu, který je hotový. "Příští rok v červenci a v srpnu je opravíme, aby na místě vydržely dalších deset let," řekl. Kdyby město podle Blabola nezačalo rondel zasypávat do pěti let, ŘSD by začalo projektovat nové mosty a křižovatka by zůstala stejná.

čtk