ŘSD připravuje s městem průtah Plzní, má odlehčit nejvíce přetíženým silnicím

Zveřejněno v Aktuálně
Od - úterý, 21. květen 2024 07:54
ŘSD připravuje s městem průtah Plzní, má odlehčit nejvíce přetíženým silnicím ilustrační. Foto: pixabay

Plzeňská oblast Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) připravuje spolu s městem stavbu průtahu Plzní. Má odlehčit nejpřetíženějším silnicím vedoucím přes centrum - Klatovské ulici, dolní části Karlovarské třídy a sadům Pětatřicátníků, tedy hlavnímu silničnímu tahu Plzní z jihu na sever. Připravují se tři etapy stavby, řekl ředitel plzeňského ŘSD Miroslav Blabol.

Nejdelší bude první část Sukova - Borská, tedy mezi okružní křižovatkou Folmavská a Borskou ulicí, která bude dlouhá asi 2,5 kilometru. ŘSD ji chce začít stavět v roce 2027. "Vznikne čtyřpruhová komunikace, obestavěná po obou stranách bytovými domy, které budou mít rezidentní části mimo komunikaci," uvedl Blabol. ŘSD má projekt pro územní rozhodnutí a letos z něj zpracuje dokumentaci pro společné územní a stavební řízení. Je to z toho důvodu, že od 1. července platí i pro silnice první třídy nový stavební zákon, uvedl.

Na středovém úseku mezi Borskou a Přemyslovou ulicí ŘSD v současné době nepracuje. "Ale Správa veřejného statku města na jeho části připravuje projekt zobousměrnění Husova náměstí," řekl Blabol.

Na posledním úseku mezi Přemyslovou a Karlovarskou ulicí, který je nejkratší, teď připravuje ŘSD technickou studii, která se týká křižovatky u Kalikovského mlýna a zhruba 920 metrů dlouhé mostní estakády mezi Kalikovským mlýnem a křižovatkou u bývalé lékařské fakulty. "Do konce měsíce bude hotový koncept dokumentace a v srpnu její čistopis," uvedl ředitel. Tento poslední úsek by podle něj chtělo ŘSD postavit v letech 2029 až 2032.

Náměstek primátora Aleš Tolar (STAN) potvrdil. že převedení dopravy z frekventované Klatovské ulice, silnice první třídy, na estakádu, by mělo nastat v roce 2033. "Podle odborníků estakáda stáhne až 18.000 aut denně," řekl Blabol.

Projekt je v platném územním plánu z roku 2016 a v zásadách územního rozvoje kraje. "Nejdále je Sukova - Borská, kde se očekává stavební povolení v roce 2025. Projektu úseku Korandova - Kotkova se ujme město," řekl náměstek primátora Pavel Bosák (Piráti). Kvůli stavbě komunikace bude podle radnice nutné zbourat několik už spíše vybydlených domů v Kalikově a Kotkově ulici, a to kvůli úpravě křižovatky s Přemyslovou a Radčickou ulicí. Estakáda se dotkne také okraje Lochotínského parku. Zásah do zeleně nebude podle vedení města zásadní, protože povede přes údolí a silnice bude na pilířích.

Opozice se stavbou nesouhlasí. Uvádí, že Plzeň připravuje se státem silniční průtah asi jako jediné velké město v zemi.

čtk