"Rádi bychom začali už na podzim 2025, ale uvidíme, jak bude rychlý povolovací proces a další věci okolo," uvedl. SŽ požádala plzeňský krajský úřad o územní rozhodnutí a čeká na zahájení územního řízení. "Doufáme, že bude rozhodnutí vydáno v první polovině příštího roku," řekl Kesl. Hned poté bude vyhlášena soutěž na dokumentaci pro stavební povolení.
Zásadní bude podle SŽ zdvojkolejnění úseku z Plzně-Koterova do Nepomuku, zatím je hotový z hlavního plzeňského nádraží do Koterova. "Dále se zrekonstruují železniční stanice Starý Plzenec, Blovice, Nezvěstice a Nepomuk a veškeré zastávky na trati," řekl Kesl. V podobném duchu se zmodernizuje úsek mezi Nepomukem a Horažďovicemi, kde je trať dvojkolejná. Nově vznikne na Klatovsku zastávka Horažďovická Lhota, nahradí zrušenou zastávku Velký Bor.
"Kompletně se vymění železniční spodek i svršek, koleje, pražce, trakční vedení, sdělovací a zabezpečovací zařízení. Bude tam výhradní provoz ETCS (evropského zabezpečovacího systému)," uvedl Kesl.
Podle současných odhadů projektu pro územní rozhodnutí jde o stavbu za více než deset miliard korun. "Vlivem inflace a dalších věcí si myslíme, že to bude daleko víc," uvedl šéf přípravy ze SŽ.
Tak významnou modernizací tato trať podle něj neprošla určitě v posledních 30 letech. Udělaly se tam jen dílčí opravy, rekonstruovala se stanice Pačejov, uvedl. Po dokončení stavby, která umožní maximální rychlost vlaků do 160 km/h, se doprava z Plzně do Horažďovic, na okraj Plzeňského kraje, zkrátí ze současných 64 na 43 minut. Z Nepomuku budou lidé v Plzni o devět minut dříve, tedy za necelých 20 minut. Po dokončení celé téměř 140 km dlouhé trati z Plzně do Českých Budějovic, která má skončit v roce 2032, cesta vlakem mezi krajskými městy potrvá hodinu a čtvrt, téměř o 40 minut méně než dnes. Podle studie má modernizace celé trati vyjít na 38 miliard Kč.
"Díky zdvojkolejnění bude vyšší kapacita trati, bude možné zvýšit frekvenci spojů, vlaky se nebudou muset křižovat," řekla Radka Pistoriusová z plzeňské oblasti SŽ. Modernizace počítá s penězi z EU, buď z operačního programu Doprava nebo z CEF (Nástroje pro propojení Evropy).
Provoz na trati, která je podle náměstka hejtmana Pavla Čížka (STAN) druhou nejfrekventovanější v Plzeňském kraji, byl zahájen v roce 1868, v 60. letech minulého století byla elektrifikována. Současný stav linie, která je součástí transevropské dopravní sítě, nevyhovuje požadavku posílení role železnice jako páteře dálkové i regionální dopravy a limituje rozvoj železniční nákladní dopravy, uvedla SŽ v projektu.
čtk