Fontánou v Mariánských Lázních žije celá rodina, říká Petr Matějka. Přinášíme vám rozhovor s mužem, jehož život je s fontánou spjatý již několik desetiletí

Zveřejněno v Karlovarský kraj ZAK
Od - pondělí, 27. květen 2024 15:55
Fontánou v Mariánských Lázních žije celá rodina, říká Petr Matějka. Přinášíme vám rozhovor s mužem, jehož život je s fontánou spjatý již několik desetiletí Photo: Mariánské Lázně

Zpívající fontána patří k symbolům Mariánských Lázní. Během sezóny hraje přes den každou lichou hodinu. Hudbu doprovází vodní choreografie, jejíž součástí je večer i barevné osvětlení. Pro místní a návštěvníky jde o krásný několikaminutový zážitek. Ale přemýšleli jste někdy nad tím, co vše musí někdo udělat, abyste si ten zážitek mohli odnést? Ten "někdo" se jmenuje Petr Matějka a jeho život je s fontánou spjatý už tři desetiletí. Ačkoliv má i své normální zaměstnání v městském dopravním podniku, péčí o mariánskolázeňský klenot už strávil nespočetně hodin. 

Pane Matějko, kdy jste se o fontánu začal starat? 

To bylo v roce 1995, takže je to už 29 let. 

A jak jste se k té práci dostal? 

Tatínek pracoval v Léčebných lázních, kde pro ni hledali technika. Fontána v té době začala být poruchová, a tak mě oslovili. 

Souviselo to s vaším vzděláním? 

To ne, jsem původně automechanik. Ale elektrotechnika mě vždycky bavila a byla mým koníčkem. Kvůli fontáně jsem si pak dodělával elektrotechnickou školu, abych měl při opravách jistotu, že je provádím správně. 

Bylo složité naučit se ji ovládat? 

Pro člověka se zájmem o techniku to není až tak velký problém. Na takovém zařízení musíte provádět jak strojní, tak elektrotechnické opravy, občas se stanete i zedníkem, a nakonec elektrotechnikem, abyste si postavili své vlastní počítačové řízení fontány.

Musíte mít ale i cit pro hudbu, že? 

To je pravda. Díky tátovi jsem jako dítě chodil na základní uměleckou školu a hrál na klavír. Takže mám nějaké základní hudební vzdělání, což mi při práci pomáhá. Občas se najde někdo, kdo se diví, že se hudební stránce fontány nevěnuje nějaký umělec… V mém případě se spojila láska k hudbě a láska k elektrice. 

A jak je tedy fontána řízená?

V minulosti se fontána řídila průmyslovým počítačem Tesla NS905 a zvuk se přehrával z kotoučového magnetofonu, později z videomagnetofonu. Tehdy bylo nutné pořídit osmihodinovou nahrávku, ke které se přidávaly řídící kódy. Pak ji bylo třeba zkontrolovat, což vyžadovalo pustit si znovu celý osmihodinový záznam. Pokud tak byla chyba, musel jsem vzít novou kazetu a začít znovu. Každá přídavná skladba tehdy znamenala, že jsem musel kazetu vyměnit a pak nastavit přesně všechno zpět, aby to mohlo běžet dál. 

Když už před pěti lety nebylo možné tento průmyslový počítač opravovat, sestavil jsem s kamarádem vlastní řídící systém s ovládací elektronikou, kterou ovládá klasický domácí počítač a ten se dnes dá řídit odkudkoli přes internet. Toto řešení mi umožnilo mít dvě zařízení - jedno, na kterém fontána `jede`, a druhé záložní.

Není to ale asi jen o tom systému. Jak je náročná údržba fontány? 

Na jaře musí fontána projít kompletním vyčištěním, montáží reproduktorů, opravou elektroinstalace, osvětlení a čerpadel. Je potřeba sestavit roční program upravit skladby a naprogramovat řídicí počítač. Každodenně pak musím kontrolovat funkci čerpadel, protože dochází k jejich zavzdušnění,  čistit a opravovat zanesené trysky. Když začne foukat vítr, tak čistit sací koše čerpadel, jednoduchá není ani oprava světel, do kterých se v současnosti již nevyrábí žárovky… 

A co děláte, když potřebujete v sezóně provést nějakou větší opravu? 

Ty pak dělám v noci. 

Ale poslední produkce fontány je ve 22 hodin… 

Ano, větší opravy dělám v době od 22:30 do 2. hodiny ranní. Je trochu limitující, že se voda do fontány napouští skoro sedm hodin. Po třech hodinách se musí ještě přečerpat voda ze spodního bazénu do horního bazénu fontány. 

A voda ve fontáně zůstává stejná po celou sezónu? 

Ne, je třeba ji jednou za měsíc vyměnit. I to se musí dělat v noci. 

To musí ovlivňovat i váš rodinný život… 

Je pravda, že fontánou žijeme celá rodina. Dva měsíce před zahájením provozu se vše točí okolo fontány.  Kluci, mí synové, mi také chodí na fontánu pomáhat. Stejně jako manželka. Ostatně, byla to právě fontána, díky které jsme se poznali, když k fontáně přivedla žáky na exkurzi. 

A musíte mít před zahájením provozu nějakou generálku, nebo pracujete na jistotu? 

Generálka - a ne jedna - musí být vždy. Zvuk ale ladím ještě během zahájení provozu, protože s lidmi okolo fontány je zvuk jiný, než když je u ní méně diváků. 

A stalo se někdy, že fontána nezahrála? 

Fontána mívá ročně v průměru dva výpadky, třeba když nejde elektřina. Jednou jsem přes den přišel k fontáně - tehdy to byla opravdu velká shoda náhod. Hned jsem věděl, že se něco děje, protože jsem slyšel dost divné zvuky. Vypnul jsem ji a zjistil jsem, že se v zemi přerušil kabel napájení. Díky včasnému zásahu nedošlo ke zničení všech čerpadel, což by nastalo asi do 10 minut. Perných chvil jsem v souvislosti s fontánou zažil víc. Například v den slavnostního zahájení  sezóny přijela ke kolonádě dodávka, jejíž řidič nedával pozor a přejel přes bronzovou mříž, která je po celém obvodu fontány. Mříž samozřejmě pod tíhou auta praskla. Svařit bronz není otázka pár minut, navíc se tomu nikdo v okolí nevěnuje. Nebo: jedna firma měnila část elektroinstalace. Bylo na první pohled jasné, že se někde stala chyba, protože trysky stříkaly na poloviční výkon. Když jsem přišel do strojovny, vidím, že se čerpadlo točí obráceně. Povedlo se jim prostě obrátit chod čerpadel. Naštěstí to šlo celkem snadno napravit. 

A zažil jste i něco výjimečného - nějakou pozitivní událost? 

Určitě. V době, kdy fontánu vlastnily Lázně, resp. tehdy Danubius Group, přijel do města majitel společnosti. Byl to Angličan, opravdu už hodně starý pán. Produkce fontány se mu tak líbila, že si ji nechal po dobu svého pobytu pouštět přes den každou půl hodinu. Tehdy jsem ještě používal starý systém, a tak jsem k němu musel připojit malý počítač, který fontánu zapínal častěji. 

V září začne generální oprava fontány. Jak se vlastně proměnila od doby, kdy jste začal s její údržbou?   

Byly vyměněny reproduktory a zesilovače, světla ve stříbrných koulích a část elektrických rozvaděčů. Nakonec  i řídicí systém fontány. Vše ostatní je dodnes funkční v původním stavu.

A jak se změní po chystané opravě? 

Dojde ke kompletní výměně řídicí i strojní technologie, bude opraven i vrchní bazén a vyměněna kompletně audio soustava. Největší změnou bude kompletní nové barevné osvětlení a řízení intenzity všech střiků fontány. Samozřejmě opravou projde také kompletní stavební část fontány.

Co to bude znamenat pro vás? 

Bude to pochopitelně obnášet, abych se naučil pracovat s novým systémem. Ale budu řešit i zdánlivé drobnosti, jako je třeba pouštění světel. Klasická žárovka potřebuje ke svému rozsvícení nějaký čas, halogenové to trvá ještě pár desetin vteřin navíc. Ale LED světla se zapnout hned, není to postupný nástup, se kterým se v choreografii pracuje. Stejně jako s tím, že žárovka nezhasne okamžitě, čehož využívám k mírnému osvětlení dopadající vody. Dosud bylo nutné třeba v některých případech pouštět čerpadla dřív, což se asi také změní. Také doufám, že budu mít víc času na programování nových skladeb. Nyní mi spoustu času zabere oprava, aby byla fontána provozuschopná - svařování trubek, opravy ukopnutých a zrezivělých trysek, a tak podobně. 

Kdo vlastně vybírá, jaké skladby bude fontána hrát? 

Skladby pro fontánu jsou vybírány podle požadavků města, léčebných lázní z již naprogramovaných skladeb.  Pro fontánu není vhodná každá hudba. Měla by být příjemná ke každodennímu poslechu a dostatečně hlasitá, protože ji tlumí voda.  Mezi lidmi je velmi oblíbená třeba Vltava, u které se ale dopouštím určitého hudebního barbarství, protože tišší pasáže musím hodně zesilovat. Skladby se vybírají také třeba podle výročí, která na daný rok připadají. Letos se tak do hlavních skladeb vrátila píseň Karla Gotta, neboť  uplyne pět let od jeho úmrtí. 

A když přidáváte novou skladbu, co to obnáší? A jak dlouho to trvá? 

Je třeba vymyslet choreografii trysek a synchronizovat ji se světly. Vytvořit choreografii a udělat synchronizaci jedné minuty trvá zhruba čtyři hodiny. Je také třeba opatřit opravdu kvalitní nahrávku a spoustu času strávím i nad úpravou skladby. To myslím třeba tu hlasitost. Dbám pak na to, aby si lidé mohli u fontány ke každé skladbě přečíst autora, hudební těleso, které ji nahrálo a případně i dirigenta. 

Jsou skladby, které se hrají při zvláštních příležitostech. O jaké příležitosti jde? 

Každý státní svátek ve 21 hodin je zařazena Vltava, po základním programu. Další přídavné skladby se hrají  v pátek ve 21 hodin, v sobotu 15 hodin a ve 21 hodin a v neděli  v 15 hodin. A pak během různých kulturních akcí.

Chodíte se dívat na produkci Zpívající fontány? A jaký je to pocit, když vidíte spokojené diváky? Řadu z nich produkce jistě i dojme…

Ano chodím s rodinou. Pocit je to krásný, ale také zároveň přemýšlím, jak to vše ještě vylepšit.

A když někde vidíte podobnou fontánu, dokážete si produkci užít nebo přemýšlíte nad tím, jak je řízená, atd.? 

Produkci si samozřejmě užívám, ale po ní nastoupí ta zvědavost. Samozřejmě mě zajímá, co se skrývá pod pokličkou. Proto sám také každoročně na požádání menším skupinám, a hlavě školám, umožňuji prohlídky podzemí fontány. Loni přijela dokonce škola z Prahy. 

Zajímavosti o fontáně 

10 000 litrů vody dokáže fontána přečerpat přibližně za minutu 

6 metrů dosahuje nejvyšší vodotrysk 

18 metrů je průměr fontány 

10 základních střikových systémů, 2 jsou vytvářeny 330 tryskami. 

Pavel Mikšík, akademický architekt, je autorem výtvarného řešení fontány.