Předesílám, že můj komentář týkající se nešťastných událostí je ryze subjektivní a pravděpodobně i emocionálně zabarvený. Do Egypta jezdím pravidelně a problémy, na které chci upozornit, jsou výsledkem celé řady událostí, při kterých jsem pojala (s dávkou ironie) podezření, že ačkoliv jsou Egypťané národem s jedním z nejhezčích moří na světě, jejich schopnost s tímto bohatstvím nakládat zodpovědně je nejen mizerná, ale také mnohdy nezodpovědná, zejména vůči cizím návštěvníkům.
Z mariny obě lodě, tedy má i potopená, vyplouvaly asi s hodinovým rozestupem, což bylo dáno ziskem oficiálního razítka, bez kterého není možné přístav opustit. Osazenstvo tvořili v obou případech potápěči a egyptská posádka, tj. kapitán a zbytek týmu, tj. kuchař, uklízeči a egyptští profesionální potápěči s certifikací, přičemž podle egyptských nařízení je povinné, aby posádka byla egyptská. Současně je běžné, že kromě kapitána a tzv. dive masterů neumí egyptské osazenstvo lodi plavat a také neumí ani základy angličtiny.
Po vyplutí se postupně zhoršovalo počasí, přičemž i na naší lodi vlny vyrazily okna v podpalubí, což donutilo kapitána nad ránem zakotvit. Během dopoledne přišla informace, že loď, vzdálená od nás asi hodinu plavby, se potopila, byl vydán zákaz nočních přejezdů a všichni na lodi jsme se ponořili do množství spekulací s jediným společným jmenovatelem, a to poměrně tristní ochotou Egypta pravdivě informovat o tom, co se stalo. Je pochopitelné, že během podobných tragédií se objevují více či méně přesné informace a panuje zmatek, nicméně na konci by vždycky mělo být seriózní vyšetření události tak, aby se v budoucnu zamezilo jejímu opakování. Musím bohužel říct, že podobná událost není rozhodně první, ke které v Egyptě došlo a mj. už během těch pár dní, co probíhalo vyšetřování, se potopila další loď (tzv. daily, tj. loď, která realizuje jen denní výlety a nepluje přes noc), o čemž nikde žádná zpráva nebyla. Tragické nehody rozhodně nebyly prvními, ke kterým došlo, přičemž to, že si poslední nehoda vyžádala tolik pozornosti, souvisí hlavně s faktem, že zemřeli lidé různých národností a bylo tudíž složité celý incident utajit.
Pokud se ptáte, jak je možné, že k podobným nehodám dochází, mám pro vás několik vysvětlení. Za prvé, díky oblibě potápění v Rudém moři (skvělé podmínky v kombinaci s příznivou cenou) je poptávka po stále nových lodí, ovšem jejich výroba je rychlejší než schopnost příslušných orgánů vychovat adekvátní počet nových kapitálů a vyškoleného personálu. Stává se proto, že loď řídí někdo, kdo s ní nemá žádnou zkušenost a kdo není schopen kormidlovat své ego, natož plovoucí kolos plný lidí. Za druhé, roste poptávka po luxusnějších lodích, při nichž si cestující užívají komfortu, v důsledku čehož jsou budovány lodě se čtyřmi a více patry, čímž se stávají nestabilními. V kombinaci s kapitánem, který loď nezná, to je doslova smrtelná kombinace. Za třetí, posádky lodí tvoří místní, jež často neumí ani plavat, neznají základní bezpečnostní postupy a v případě nouze mají záchranné vesty na sobě jako první. To, že jsou milí, je v případě krizové situace k ničemu, a proto je dobré, když se ti, kteří se spolu na lodi plaví, vzájemně znají (alespoň od vidění). Nečekejte, že by posádka byla schopna identifikovat, kolik lidí chybí, v jakých kajutách jsou a jak se jmenují. Za čtvrté, ze studií věnovaných vyšetřování předchozích nehod, je patrné, že schopnost personálu obsluhovat záchranné čluny, je tristní, stejně tak jako absence např. lékárniček apod. A konečně za páté, ochota nehody vyšetřit tak, aby se v budoucnosti nic podobného nestalo, není ze strany egyptských orgánů přesvědčivá. Ačkoliv pár dní po nehodě přijel do egyptské Hurghady prezident Sísí a část Rudého moře byla pro plavby uzavřena, nejsem optimista, že by se něco zásadního změnilo v zavedených postupech.
Věřím ale, že pokud se na podobné safari vydáte s někým, komu věříte na základě osobních zkušeností, zažijete skvělou dovolenou, ze které si odvezete skvělé podvodní zážitky. Mimochodem třeba z potopené vojenské techniky, která má oficiálně odlákat potápěče od přírodních korálů a odlehčit těm nejvytíženějším potápěčským místům. Pravda je ovšem taková, že ve snaze vidět tank deset metrů pod mořem jezdí do země faraonů stále více lidí.
Linda Piknerová, Ph. D. Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., analytička mezinárodních vztahů, komentátorka a členka projektu Expedice Z101.