Svobodnický dvůr je nejstarší stavení na katastru Lobez s doloženou historií od roku 1359.
„Muzeum vlastně vzniklo na základě úspěchu jednorázové akce, jež se v areálu Svobodnického dvora uskutečnila k 50. výročí zahájení výroby vozidel značky trabant dne 10. listopadu 2007, a které se osobně zúčastnil i cestovatel Dan Přibáň, který účastníkům promítl v předpremiéře svůj první celovečerní dokument o cestě trabantem do Asie Hedvábnou stezkou,“ prozradil zakladatel muzea Pavel Křovák. „Akce se zúčastnili i zástupci sdělovacích prostředků a jeden z článků jeho autor opatřil titulkem "Trabant bude mít muzeum". My jsme s manželkou o ničem takovém neuvažovali, ale pak jsme si řekli, že auta i prostory máme, a tak začala ne zrovna jednoduchá cesta k realizaci jedné z unikátních motoristických expozic, která byla následně dva roky po otevření ještě rozšířena o další objekt,“ upřesnil Pavel Křovák. Nyní tedy návštěvníci mohou během komentovaných prohlídek trvajících přibližně půldruhé hodiny projít třemi interiéry bývalých chlévů, špýcharu či rychty, jejichž obsahem jsou kromě kolekce vozidel (motorek, automobilů a přívěsů) všech značek vyráběných bývalým koncernem IFA v NDR a dvou předválečných exponátů značky DKW, i dobové interiéry - tzv. retro byt, plný dalších exponátů československé a východoněmecké produkce.
Během uplynulých deseti let byly do muzea zapůjčeny i cizí exempláře, a to v podobě "žluťáka" EGU, který projel několik světadílů, či unikátního elektrotrabanta - výrobku studentů dopravní průmyslovky. Zpestřením třetí části muzea je v posledních letech vždy sezónní výstava, kde se střídají kresby a malby s tématem motorismu, nebo fotografie cestovatelů, kteří s vozy produkce NDR projeli například Skandinávii i jiné končiny.
Některé exponáty muzea však návštěvníci mohli vidět v televizi, či několika filmech, kam je majitelé muzea zapůjčili. Můžeme zmínit například seriál Vyprávěj, detektivku Nikdo neměl diabetes, či německý film Velvyslanectví, či v nedávné době uvedený snímek Bratři. Režisér Marek Najbrt si vybral pro svůj dokument o písničkářích "Dědeček kontra Burian" trabanta s automatickou spojkou Hycomat. První muzeum motorismu v Plzni se objevilo i v pořadech Toulavá kamera, Prima Česko či Cyklotoulky, a v rozhlasových reportážích. Protože jsou všechny exponáty plně funkční a „na značkách“, mohou je příznivci autoveteránů spatřit na různých jízdách a akcích v regionu i v Německu či Rakousku.
Pavla Křováka jsme se ještě zeptali, jak vznikl nápad pojmenovat muzeum právě Příběhy dvoutaktů.
„Název vlastně vyplynul ze skutečnosti, označení "muzeum vozidel DDR" by bylo moc popisné a nevystihovalo by jedinečnost seznámení návštěvníků s tím, kdo třeba s vozy v minulosti jezdil, jak jsme k nim mnohdy neobvyklým způsobem přišli, či co je za dobu existence potkalo,“ vysvětlil Pavel.
Na závěr ještě dodejme, že v loňském roce na podzim si majitelé usedlosti připomněli, že tato stavební památka je již celých 100 let ve vlastnictví jejich rodiny, i když koncem osmdesátých let 20. století moc nechybělo a mohla být srovnána se zemí. Pokud se rozhodnete tento vyjímečný turistický cíl navštívit, najdete termíny prohlídek na webu muzea. V letošní sezóně sice bude probíhat rekonstrukce Rolnického náměstí, to ale neznamená, že provoz muzea bude omezen. Pouze návštěvníci budou muset zaparkovat svoje vozidla o něco dále, než bylo doposud možné.
Expozice v muzeu je též součástí Industriální stezky a zapojila se do akcí pořádaných městem, ať již to byly Muzejní noci, festival Industry Open a další.
V dubnu se k výročí muzea chystá zvláštní akce, o které vás budeme včas informovat.