Portugalský Mosambik je zemí, kam se na dovolenou příliš nejezdí. Ne úplně dobrou pověst si země vysloužila už v 80. letech 20. století, kdy se na území 35. (!) největšího státu světa odehrávala občanská válka mezi prosovětským hnutím FRELIMO a západem podporovanou frontou RENAMO. V důsledku konfliktu došlo mj. k zaminování obrovských území, které byly oficiálně prohlášeny za bezpečné až v roce 2015. Vítězem občanské války mohutně podporované oběma znesvářenými bloky bylo hnutí FRELIMO, které umístilo do národní vlajky sovětský samopal AK-47 jakožto názorný důkaz prostředku, kterým bylo vítězství dosaženo a taky motyku coby symbolu rolníků a pracující třídy. Od počátku 90. let se pak země, která se může pyšnit fantastickými plážemi a jedinečnou kulturou, propadla do naprostého zmaru. Všudypřítomná chudoba byla umocňována mj. tím, že v zemi se hovoří portugalsky, což ji od anglicky mluvícího regionu podstatně izoluje. Dědictví portugalské koloniální správy, přítomné v zemi až do poloviny 70. let 20. století, je dodnes silně patrné a projevuje se mj. i jedinečnou kuchyní a architekturou, protože ani občanská válka nezničila úplně všechno. Jste-li milovníky stylu art deco či toužíte-li vidět budovy postavené evropskými architekty včetně fantastického vlakového nádraží, jste v Maputu na správném místě. Mimochodem vlaková stanice je řazena mezi top architektonické skvosty celé Afriky a zahrála si jednu z hlavních rolí ve filmu Krvavý diamant s L. di Capriem v hlavní roli.
V průběhu 21. století se začala výrazně zhoršovat bezpečnostní situace, a to zejména na severu země při hranici s Tanzanií, kde začali islamisté usilovat o vznik místní verze tzv. Islámského státu. Jejich činnost byla financována z prodeje drog, přičemž v posledních letech se objevily zprávy také o zapojení ruských Wagnerovců, dodávajících mj. i nezničitelné AK-47. Zhoršující se bezpečnostní situace se promítla také do nárůstu počtu pirátských útoků v oblasti Mosambické úžiny, která představuje významnou dopravní křižovatku na trase mezi jihem Afriky, Blízkým východem a Asií.
Po letech napětí se situace v zemi uklidnila, a to během prezidentství Filipeho Nyusi, který na přelomu 80. a 90. let studoval na Vojenské akademii v Brně a svou náklonnost k naší zemi dal najevo třeba v roce 2023, kdy Česko navštívil. V doprovodu ministra dopravy, rovněž studujícího v Československu, přislíbili, že české firmy budou mít dveře otevřené a začalo se hovořit o možnosti jak investic do mosambické infrastruktury, tak zejména dovozu zkapalněného zemního plynu. Jeho naleziště se naneštěstí nacházejí právě v severních částech země, kde je bezpečnostní situace nejkomplikovanější, přičemž se věřilo, že rozvoj těžebního průmyslu vytvoří dostatek nových pracovních míst a přispěje ke stabilizaci regionu. S odklonem ČR od ruského plynu se možnost dovozu mosambického LNG stala ještě atraktivnější.
Perspektiva rozvoje vzájemných vztahů však vzala za své ve chvíli, kdy po říjnových prezidentských volbách v zemi vypuklo násilí. Proti nově zvolenému Danielu Chapo z fronty FRELIMO, vládnoucí od začátku 90. let, začali lidé v ulicích hlavního města demonstrovat, přičemž po zásahu bezpečnostních sil došlo k zabití několika stovek účastníků protestů. V období Vánoc pak došlo k útěku na 6 tisíc vězňů, kteří se rozprchli bůhví kde a o jejich osudech není nic dalšího známo. V polovině ledna má proběhnout Chapova inaugurace, po které by se může (ale taky nemusí) situace uklidnit.
Nám by vývoj na jihu Afriky neměl být lhostejný už proto, že dlouhodobě budované vztahy nabízejí zajímavé investiční příležitosti pro české firmy, které by se mohly zapojit do místních projektů. Současně platí, že obchodování v Mosambiku se ještě dlouho neobejde bez značných podnikatelských rizik a investované prostředky mohou nenávratně zmizet ve vřavě ulice, kde mezi architektonickými skvosty narazíte na povaleče se symbolem země AK-47 v ruce.
Linda Piknerová, Ph. D. Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., analytička mezinárodních vztahů, komentátorka a členka projektu Expedice Z101.