Ondřej Vaculík: Karlova bezedná bedna

Zveřejněno v Názory a komentáře
Od - středa, 19. únor 2025 08:00
Ondřej Vaculík: Karlova bezedná bedna Foto: se souhlasem O. Vaculíka

Tisková zpráva o předání Ceny Karla Čapka pro rok 2025 vyšla v tomto elektronickém listě už včera. Obdržel ji teolog, filosof, religionista, sociolog, psycholog a spisovatel Tomáš Halík, jedním slovem literárně činný myslitel. Halík, jak pronesl ve svém závěrečném proslovu, na Čapkově díle vyrůstal, protože jeho otec Miroslav obdržel od Ferdinanda Peroutky Čapkovu literární pozůstalost, a to nejen Karlovu, ale i Josefovu, a stal se tak správcem jejich díla. Podle Halíkových slov to byla veliká bedna, kterou Karel Čapek nazýval literárním hřbitovem a ukládal do ní výstřižky všech svých novinových a jiných článků. Byla to bedna téměř bezedná, jejímž obsahem se Miroslav Halík zabýval téměř čtyřicet let. Musel zjistit kdy, kde, jak i proč texty vyšly, utřídit je do celků a jako editor je připravit k vydání. A tak, jak dodal Tomáš Halík, „většinu děl, která jsou známa pod jménem Karel Čapek, Karel Čapek nikdy neviděl.“

Čapek Tomášovo dětství ovlivnil natolik, že sám svou budoucnost viděl jako spisovatelskou. Spisovatelem se však stal až ve svých padesáti letech, a to nejen vinou tzv. normalizace; podle jeho slov „člověk musí nejprve něco prostudovat, protrpět a prožít“, což jeho dílo vskutku obsahuje, a ovlivnilo to hodnotící porotu.

Vladimír Karfík, jako její předseda, ve svém laudatiu řekl: „Chceme ocenit literární a společenský přesah Halíkova díla, jež vzniká právě zde a teď s vědomím, že co je bez chvění, není pevné. Halíkovo dílo je součástí zápasu o morální tvář světa, v němž není místa ani pro lhostejnost ani pro nesmiřitelnost. Vede nás ke kritickému myšlení a v něm hraje důležitou roli dialog. Jestliže Halíkovo dílo je součástí světového diskurzu, který zdůrazňuje hodnotu člověka, v aktuálním dění je Halíkova publicistika aktivní součástí zápasu o pravdu. Vzpomeňme na Čapkovo varování před šovinisty, kteří vylézají z děr jako mloci.“

Tomáš Halík, také jako kazatel, je pro nás posilou v době, kdy podobně jako tomu bylo v roce 1938, sílící část společnosti pokládá náš současný režim za nezdařené dílo polistopadové demokracie, která nám přivodila příliš mnoho problémů. A tak se vzmáhají tendence nějak potrestat ty, kteří se snažili a ničím neprovinili, za něco, co nezpůsobili. Vzývají autokrata a spásu hledají v přimknutí k hrubé síle, která nám tu zase zavede pořádek.

„I v situaci,“ pokračuje Vladimír Karfík, „kde stojí proti sobě nesmiřitelné tábory, vidí Halík krizi jako šanci. Zdůrazňuje přitom nezbytnost důvěry mezi lidmi a roli dialogu – tehdy, kdy se zdá, že upadáme do zoufalství, vidí naději a o ni vede zápas.“

Tomáš Halík jako duchovní člověk vnáší do světa nový způsob života. Podle Jana Patočky: „Nový způsob života spočívá v tom, že můžeme žít tak, že nepřijímáme prostě život, nýbrž přijímáme jeho problematičnost.“ Demokracie je založena na neustálém a svobodném hledání východisek, problematičnost je její podstatou, což může být i odkaz Karlovy bezedné bedny.

Autor: Ondřej Vaculík