Mnoho Čechů ví, že například na německých dálnicích žádný maximální rychlostní limit stanovený není, tzn. že se řidiči mohou prohánět po dálnici libovolně rychle. Určitě je toto snem i mnohých českých řidičů. Je ale třeba vnímat rizika, která se s vyšší rychlostí pojí – násobně kratší časový interval pro reakci, významně prodloužená brzdná dráha nebo ničivější následky případné kolize co do majetku či lidských životů. Každý z nás ví, že při jízdě tzv. na spotřebu (tzn. upravení rychlosti pro ideální – co nejmenší – spotřebu pohonných hmot) to na dálnici moc neubíhá a řidiči se zdá, že se tak nějak vleče. Tento pocit je dále umocňován tím, že drtivá většina řidičů na spotřebu nejezdí, tudíž zpravidla jedou přesně na limitu – tj. 130 km/h a jednoduše ho každý předjíždí.
Nový limit v mnoha řidičích vytváří dojem, že do jejich destinace nově dorazí „mnohem dříve“. Zdání ovšem klame, neboť matematika, resp. fyzika, jsou neúprosné a čísla tento dojem snadno vyvrací a dokazují, že jde o mýtus. K demonstraci použijme snadný vzoreček, který zná každý, kdo byl školou povinný - ono pověstné „es se rovná vé krát té“. Pojede-li řidič celý úsek, na kterém bude nově možné jet až 150 km/h, který měří 50 km (80. až 130 km.), za ideální situace po celou dobu 150 km/h, bude mu cesta trvat 20 minut. Pokud by tentýž úsek jel „jenom“ 130 km/h, stráví v autě 23 minut a 5 sekund – úspora tak činí pouhé 3 minuty! Pokud by šlo o řidiče jedoucího na spotřebu (např. 110 km/h), je výsledný jízdný čas 27 minut a 17 sekund.
Nutno vnímat, že pro rizikovost a pravděpodobnost chyby (např. typické přehlédnutí auta jedoucího v předjížděcím pruhu ve zpětném zrcátku) je rozdíl v rychlosti 40 km/h zcela zásadní, kdežto co do jízdního času – 7 minut, jde o bagatelní rozdíl. Navíc zvýšením limitu na 150 km/h se značně rozevírají nůžky mezi rychlostí osobních automobilů a nákladních vozidel, kterých jsou české dálnice plné. Pokud kamión pojede 90 km/h a osobní automobil 150 km/h, je jejich rychlost signifikantně rozdílná a potencionálně nebezpečná.
Statisticky jsou v Čechách dopravní nehody majoritně způsobeny nevěnováním se řízení a neuzpůsobením stylu a rychlosti jízdy jízdným vlastnostem vozovky. Za této situace má nový limit potenciál zvýšit nehodovost a tragické následky. Už dnes vám každý řidič řekne, že 130 km/h stejně na dálnici nikdo nejezdí a „nových“ 150 km/h je zcela běžných.
Je na každém řidiči, aby si zvážil, zda 3, resp. 7 ušetřených minut opravdu stojí za to, aby (více) riskoval život nejen sebe či svých blízkých, ale zejména život ostatních, pomaleji jedoucích řidičů.
1 § 18 odst. 3 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů.
Autor: Matyáš Novák, student GFK Plzeň