„Stopadesátka“ na jihočeské dálnici – mýtus mnoha ušetřených minut

Zveřejněno v Názory a komentáře
Od - pondělí, 1. září 2025 08:00
„Stopadesátka“ na jihočeské dálnici – mýtus mnoha ušetřených minut ilustrační, foto: Pexels

Pravděpodobně od letošního října vstoupí česká dálniční síť do nové éry – na části jihočeské dálnice D3 dojde k posunu maximální možné rychlosti z dosavadních 130 km/h na nových 150 km/h pro osobní automobily.1 Podle některých jde (pozdě, ale konečně) o posun mezi evropský dálniční standard, podle jiných k žádné zásadní změně nedojde s výjimkou nových rizik, která na řidiče v tomto úseku čekají.

Mnoho Čechů ví, že například na německých dálnicích žádný maximální rychlostní limit stanovený není, tzn. že se řidiči mohou prohánět po dálnici libovolně rychle. Určitě je toto snem i mnohých českých řidičů. Je ale třeba vnímat rizika, která se s vyšší rychlostí pojí – násobně kratší časový interval pro reakci, významně prodloužená brzdná dráha nebo ničivější následky případné kolize co do majetku či lidských životů. Každý z nás ví, že při jízdě tzv. na spotřebu (tzn. upravení rychlosti pro ideální – co nejmenší – spotřebu pohonných hmot) to na dálnici moc neubíhá a řidiči se zdá, že se tak nějak vleče. Tento pocit je dále umocňován tím, že drtivá většina řidičů na spotřebu nejezdí, tudíž zpravidla jedou přesně na limitu – tj. 130 km/h a jednoduše ho každý předjíždí.

Nový limit v mnoha řidičích vytváří dojem, že do jejich destinace nově dorazí „mnohem dříve“. Zdání ovšem klame, neboť matematika, resp. fyzika, jsou neúprosné a čísla tento dojem snadno vyvrací a dokazují, že jde o mýtus. K demonstraci použijme snadný vzoreček, který zná každý, kdo byl školou povinný - ono pověstné „es se rovná vé krát té“. Pojede-li řidič celý úsek, na kterém bude nově možné jet až 150 km/h, který měří 50 km (80. až 130 km.), za ideální situace po celou dobu 150 km/h, bude mu cesta trvat 20 minut. Pokud by tentýž úsek jel „jenom“ 130 km/h, stráví v autě 23 minut a 5 sekund – úspora tak činí pouhé 3 minuty! Pokud by šlo o řidiče jedoucího na spotřebu (např. 110 km/h), je výsledný jízdný čas 27 minut a 17 sekund.

Nutno vnímat, že pro rizikovost a pravděpodobnost chyby (např. typické přehlédnutí auta jedoucího v předjížděcím pruhu ve zpětném zrcátku) je rozdíl v rychlosti 40 km/h zcela zásadní, kdežto co do jízdního času – 7 minut, jde o bagatelní rozdíl. Navíc zvýšením limitu na 150 km/h se značně rozevírají nůžky mezi rychlostí osobních automobilů a nákladních vozidel, kterých jsou české dálnice plné. Pokud kamión pojede 90 km/h a osobní automobil 150 km/h, je jejich rychlost signifikantně rozdílná a potencionálně nebezpečná.

Statisticky jsou v Čechách dopravní nehody majoritně způsobeny nevěnováním se řízení a neuzpůsobením stylu a rychlosti jízdy jízdným vlastnostem vozovky. Za této situace má nový limit potenciál zvýšit nehodovost a tragické následky. Už dnes vám každý řidič řekne, že 130 km/h stejně na dálnici nikdo nejezdí a „nových“ 150 km/h je zcela běžných.

Je na každém řidiči, aby si zvážil, zda 3, resp. 7 ušetřených minut opravdu stojí za to, aby (více) riskoval život nejen sebe či svých blízkých, ale zejména život ostatních, pomaleji jedoucích řidičů.

1 § 18 odst. 3 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů.

Autor: Matyáš Novák, student GFK Plzeň